Bensiini on halventunut merkittävästi viime aikoina. Polttoaine.net-sivuston mukaan 95E10-laadun keskihinta oli keskiviikkona 1,36 euroa litralta.
Dieselin keskihinta oli 1,25 euroa litralta.
– Bensiinin hinta on tullut aika reilustikin viime viikkoina alas, sanoo Suomen St1:n toimitusjohtaja Mika Wiljanen STT:lle.
Hänen mukaansa pumppuhinnat olivat 10–15 senttiä korkeammalla ennen kuin Saudi-Arabia ja Venäjä aloittivat hintasodan muutama viikko sitten.
Wiljanen ei usko, että mitään merkittävää laskua enää tulisi.
Lue myös: Asiantuntija: Bensan hinnan olisi pitänyt laskea jo nykyistä enemmän – raakaöljyn hinta pudonnut kolmasosaan joulukuun tasolta
Taustalla raakaöljyn hinnanlasku
Nordean pääanalyytikko Jan von Gerich sanoo, että suurin syy bensan hinnanlaskun taustalla on ilman muuta raakaöljyn hinnanlasku.
– Itse asiassa öljyn hinnan perusteella bensahinnat olisivat voineet laskea vielä enemmän, ja lyhyellä tähtäimellä suunta lienee vielä alaspäin, von Gerich arvioi.
95-oktaanisen bensiinin keskihinta oli Suomessa viimeksi noin 1,35 euroa litralta talvella 2013–2014. Finanssikriisin syövereissä 2008–2009 se kävi 1,10 euron pinnassa.
30 dollarin hintakin erittäin alhainen
Raakaöljyn Brent-laadun tynnyrihinta oli alimmillaan tiistaina 22,74 dollaria, millä tasolla se oli viimeksi vuonna 2002. Raakaöljyn hinta lähti alaspäin joulukuun lopulla vajaan 70 dollarin tasolta.
Bensan pumppuhinta seuraa raakaöljyn hintaa viiveellä. Torstaina Brentin hinta lähti kuitenkin kovaan nousuun ja asettui lopulta noin 30 dollariin tynnyriltä. Perjantaina alkuillasta Brentin hinta oli noussut vielä lisää lähes 34 dollariin tynnyriltä.
Öljyn hinnan torstainen nousu lähti liikkeelle, kun markkinoilla heräsi toivoa hintojen luisun lopusta ja välirauhasta Saudi-Arabian ja Venäjän välisessä hintasodassa.
30 dollarinkin hinta on erittäin alhainen, sillä viimeksi Brent kävi juuri ja juuri rajan alla muutaman päivän ajan tammikuussa 2016.
Tarjonta lisääntynyt kysynnän vähentyessä
Von Gerichin mukaan öljyn hinnan suhteen tärkein ajuri on ilman muuta ollut viime kuussa alkanut Saudi-Arabian ja Venäjän hintasota, mutta koronakriisillä on toki ollut vaikutuksensa.
– Normaalimmassa talousympäristössä kysyntä voisi reagoida nopeammin matalampaan hintaan, mutta nyt tarjonta on noussut samaan aikaan, kun kysyntä on poikkeuksellisen heikkoa, von Gerich sanoo.
Wiljanen kertoo, että koronaviruksen aiheuttama etätyön lisääntyminen ja liikkumisen vähentyminen ovat vaikuttaneet bensan kysyntään.
Alan yrittäjillä suuri osa kustannuksista muodostuu kiinteistä kuluista, joten bensan ja dieselin kulutuksen putoaminen vaikuttaa yritysten kannattavuuteen.
Liikennemäärissä laskua 30-40 prosenttia
Myös Nesteen Suomen asemaverkostosta vastaava johtaja Katri Taskinen kertoo, että polttoaineen pumppuhintaan vaikuttavat eniten öljyn maailmanmarkkinahinnat, joissa on tapahtunut iso muutos.
Lisäksi valuuttakurssit ja paikallinen kilpailu määrittelevät hintatasoa. Koronaviruksen seuraukset ovat Taskisen mukaan vaikuttaneet paljon liikennemääriin.
Laskua on ollut 30–40 prosenttia ja paikoitellen enemmän.
– Etenkin, kun Uudenmaan rajat ovat kiinni, ollaan hyvin alhaisissa lukemissa. Se vaikuttaa polttoaineiden kysyntään, Taskinen arvioi.