Raakaöljyn hinta on noussut jyrkästi toukokuun aikana, mutta bensiinin keskimääräinen kuluttajahinta on kohonnut vain pari senttiä litralta.
Bensiinipumpulla 95E10-laadun keskihinta on hivuttautunut hintavertailusivustojen mukaan 1,27 euroon litralta, kun kuluvan kuukauden alkupuolella hinta oli keskimäärin 1,24–1,25 euroa litralta. Dieselin keskihinta ei ole noussut lainkaan, vaan se on pysytellyt keskimäärin 1,13–1,14 eurossa.
Raakaöljyn Brent-laadun tynnyrihinta on sen sijaan kiivennyt 35 dollarin tasolle huhtikuun lopun alle 20 dollarista.
Johtaja Sami Oja Nesteeltä arvioi, että pääasiallisena syynä raakaöljyn hinnan nousuun ovat tuotannon mittavat leikkaukset. Hänen mukaansa muutokset, jotka johtuvat yhteiskuntien avautumisesta hiljalleen koronakriisin jäljiltä ovat vielä pieniä.
Ojan mukaan tuotantoa on leikattu vähintään 20 prosenttia lähtötilanteesta. Saudi-Arabia ja Venäjä aloittivat talvella hintasodan, joka pudotti raakaöljyn hintaa nopeasti. Sittemmin öljyntuottajat pääsivät sopuun leikkauksista.
Oja kertoo, että öljyntuottajamaiden järjestön Opecin jäsenmaat ja Venäjä ovat supistaneet tuotantoaan eniten. Pohjois-Amerikassa kallis liuskeöljyn tuotanto on pudonnut kelkasta tuotantotaloudellisten syiden vuoksi.
Ojan mukaan öljytuotteiden hinnat ovat edelleen matalia koronakriisistä aiheutuvien rajoitusten vuoksi. Öljytuotteiden hinnat eivät sen vuoksi ole reagoineet yhtä nopeasti kuin raakaöljyn hinta.
– Ajalliset viiveet vaikuttavat siihen, miten (öljytuotteiden) hinnat näkyvät Suomen polttoainemarkkinoilla, Oja sanoo.
Lisäksi hintoihin vaikuttavat valuuttakurssit. Ojan mukaan valuuttakurssit suhteessa öljyn hintaan vaimentavat usein öljytuotteiden hintojen muutosta.
Öljyä on varastoitu jopa laivoihin
Oja kertoo, että viivettä raakaöljyn hintojen ja kuluttajahintojen nousun välillä on vaikea arvioida, sillä viiveeseen vaikuttavat monet seikat.
– Raakaöljyn viime aikaisesta hinnan nousustakin voidaan herättää kysymys, onko sekään kestävällä pohjalla, Oja muistuttaa.
Raakaöljyn kysyntää on tukenut hänen mukaansa ostot varastoihin, sillä varastointi on ollut markkinarakenteen vuoksi kannattavaa. Öljyä on varastoitu kelluttamalla sitä jopa laivoissa. Vähitellen kapasiteetti tulee käytettyä, jolloin öljyn hinta lähtee taas hakemaan uutta tasapainoa.