Betonialan asiantuntijan mukaan betonirakentamisessa ja sen valvonnassa on Suomessa suuria puutteita.
Pitkän linjan betoniasiantuntija ja 40 vuotta alalla ollut Seppo Matala näkee jatkuvasti paisuvien betonirakentamisen laatuongelmien taustalla vakavia puutteita laadunvalvonnassa.
- Tilanne on kyllä valitettavasti se, että meidän laatujärjestelmät ovat kyllä pettäneet ja pahasti tässä tilanteessa, eihän tätä mikään muu selitä. Meillä ei betoniteollisuus ole nähtävästi pystynyt noudattamaan niitä ohjeita mitä määräyksissä sanotaan, Matala sanoo MTV Uutisille.
Liikennevirasto kertoi tänään, että sen tekemissä maantiesiltoihin kohdistuvissa pistokokeissa havaittiin peräti kolmasosassa betonin lujuuspuutteita. 18 kohteen tarkastuksessa kuudessa kohteista oli lujuuspuutteita. Kohteisiin betonia on toimitettu neljältä eri valmistajalta, Lemminkäinen Lempäälästä, Rudus Rovaniemeltä, Ruskon Betoni Oulusta sekä JA-KO Betonia Seinäjoelta.
Turun T3-sairaalan työmaalla alkoi puolestaan tänään perustusten purkutyöt liian huokoisen betonin takia. Asiantuntija Matalan mukaan hänelläkin on tiedossa kohteita, joissa valvontaa ei ole noudatettu.
- Siellä on hyvin selkeästi sanottu mitä laadunvalvontatoimia pitää tehdä ja tiedän ainakin näissä tapauksissa, joissa olen itse ollut mukana niin niitä on härskisti laiminlyöty. Laadunvalvonnassa on vakavia puutteita Suomessa, Matala sanoo.
Turun sairaalakohteen betonitoimittaja Rudus kiistää, että ainakaan heillä olisi tahallisia laiminlyöntejä.
- En ole yhtään samaa mieltä. Meillä laatukriteereistä pidetään erittäin tiukasti huolta ja se on meille erittäin tärkeää. Missään nimessä ei ole ainakaan tahallaan laiminlyöty, Ruduksen toimitusjohtaja Mikael Fjäder sanoo.
Kemijärvellä silta alas
Matala laati itse raportin kesällä Kemijärven betonisen rautatiesillan purkamiseen johtaneista syistä. Tuolloin silta jouduttiin purkamaan heti valun kuivumisen jälkeen nimenomaa lujuusongelmien vuoksi.
- Kemijärven tapausta ei olisi ollutkaan, jos valvonta olisi pelannut eli jos betoninvalmistaja olisi tutkituttanut massansa niin kuin määräyksissä sanotaan, niin ei tällaista tapausta olisi päässyt edes syntymään.
Inspecta Sertifiointi Oy:n tehtävänä on valvoa valmisbetoni- ja elementtirakentamisteollisuutta Suomessa.
- Hehän ovat todenneet, että puutteita ei ole ollut ja tätä minä suuresti ihmettelen, Matala sanoo.
Myös Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on selvittänyt asiaa, mutta yhtenevää tekijää ei ole toistaiseksi löytynyt. Tukesin mukaan näytteitä on edelleen tutkittavana ja tulosten myötä arviot ongelmista tulevat sen mukaan tarkentumaan.
Turussa epäselvyyttä ongelmista
Turun uuden sairaalan betonista vastannut Rudus selvittää omalla tahollaan rakennuksen perustusten laatuongelmia. Toimitusjohtaja Mikael Fjäder sanoo MTV Uutisille, että yhtiö pyrkii saamaan vastauksia laatukysymyksiin tämän kevään aikana selvitystensä perusteella.
- Vastuukysymyksiin voidaan ottaa kantaa vasta kun meidän omat selvitykset ovat valmistuneet, Fjäder sanoo.
Rudus kertoi tänään tiedotteessaan, ettei se ole kuitenkaan toiveistaan huolimatta saanut osallistua T3-sairaalatyömaalla tehtyihin selvityksiin haluamallaan tavalla.
- Me olemme pyytäneet ja toivoneet, että voisimme osallistua näihin selvityksiin, mutta sitä mahdollisuutta ei ole meille annettu, Fjäder sanoo.
Fjäder ei halua kuitenkaan kommentoida mikä taho estää tutkimuksiin osallistumisen. Toimitusjohtaja huomauttaa, että sairaalakohteen osalta Turun tehtaan laadunvalvonta on lisätarkastettu ja huomautettavaa ei ole löytynyt.
Pukki kaalimaan vartijana?
Betoniasiantuntija Seppo Matala sanoo, että betonin kelpoisuuden valvonta on liukunut vähitellen betoninvalmistajille itselleen.
- Se on hyvin arveluttavaa, että näin on. Heillähän pitää normaalisti olla tietenkin omavalvonta, mutta sitten tämä vanha viranomaisvalvonta tulee ulkoapäin ja sen täytyy toimia, jotta päästäisiin kiinni näihin.
- Esimerkiksi lisäaineiden yhteistoimintaa ei ole selvitetty niinkuin se ohjeiden mukaan pitäisi. Vastuu on tottakai betoninvalmistajalla, mutta viranomaisvalvonnalla pitäisi kyllä selvittää se, mikä se niiden vaikutus olisi, Matala sanoo.
Matala muistuttaa, että syy ongelmissa on kuitenkin betoniyhtiöillä, ei viranomaisilla joiden kautta ongelma on päässyt järjestelmästä läpi. Matala toivoisi, että betonivalmistajat saataisiin myös paremmin vastuuseen.