Kansainvälinen autoliitto FIA julkisti keskiviikkona loppuraporttinsa F1-kuski Jules Bianchin vakavaan loukkaantumiseen johtaneesta onnettomuudesta Japanin GP:ssä.
Bianchi sai vakavan päävamman, kun hänen ohjaamansa Marussian F1-auto pyörähti märällä radalla ja törmäsi vauhdilla edellistä ulosajoa purkaneeseen siirtokuormaajaan.
FIA:n nimittämä kymmenhenkinen onnettomuustutkintalautakunta kokosi kolarista 396-sivuisen raportin, jossa todettiin, että mutkassa seitsemän radalle valunut vesi aiheutti sekä Adrian Sutilin että Bianchin pyörähdykset.
Raportin mukaan Bianchin saapuessa mutkaan varoitukseksi tarkoitetut tuplakeltaiset liput liehuivat paikalla, kuten säännöt edellyttävät. Siitä huolimatta Bianchi ei hiljentänyt vauhtiaan tarpeeksi, jotta olisi voinut välttää ulosajon. Hänen katsottiin ylireagoineen yliohjautuvan auton liikkeisiin. Datan mukaan Bianchi painoi ulosajohetkellä sekä kaasu- että jarrupoljinta.
Tässä kohtaa auton turvajärjestelmän olisi pitänyt sammuttaa moottori, mutta väännönhallinta esti tämän. Raportissa epäillään, että se saattoi vaikuttaa vauhtiin, jolla Bianchin auto törmäsi traktoriin. Bianchin etupyörät olivat tilanteessa lukossa, joten hän ei voinut suunnata autoa muualle.
Turva-auton puuttuminen radalta toi FIA:lle kritiikkiä, mutta lautakunta ei nähnyt mitään syytä, miksi Sutilin ulosajo olisi vaatinut turva-autoa. Myöskään kuljettajan suojaaminen suljetulla ohjaamolla ei olisi auttanut suuren törmäysvoiman takia.
Lautakunta ehdottaa jatkotoimenpiteiksi entistä tarkempaa nopeusrajoitusta tuplakeltaisten määräämälle alueelle sekä jo loppukaudesta testiin tullutta ohjelmistoa, jolla autojen nopeutta voidaan rajoittaa etäyhteydellä.
Lisäksi F1-ratojen sadevesiviemäröintiä on raportin mukaan parannettava ja kilpailuajankohdissa on varmistettava, että kisan alusta hämärän tuloon on vähintään neljä tuntia aikaa, ellei kyse ole iltakisasta.