Vuosi sitten tapahtunut ja myöhemmin Jules Bianchin kuolemaan johtanut F1-onnettomuus on saanut aikaan muutoksia Suzukan perinteisellä moottoriradalla Japanissa.
Bianchi liukasteli viime vuoden lokakuussa ulos kovan sateen kastelemalla radalla samassa kohdassa, jossa Sauberin Adrian Sutilin autoa siivottiin radalta.
Marussian ranskalaiskuski osui paikalla olleeseen siirtokuormaajaan vakavin seurauksin. Bianchi kuoli tämän vuoden heinäkuussa oltuaan koomassa yhdeksän kuukautta.
Onnettomuus johtui osittain radan yli virranneesta vedestä, joten järjestäjät ovat lisänneet sadevesiviemäröintiä mutkissa 1, 3, 6, 7, 13 ja 18. Bianchin ulosajo tapahtui mutkassa seitsemän.
Viime vuonna turmassa ollut traktori on poistettu käytöstä ja kyseiseen mutkaan on tuotu uusi ajoneuvo. Kansainvälinen autoliitto FIA muutti jo täksi kaudeksi sääntöjään niin, että kisa keskeytetään aina, kun radalle tarvitaan raivauskalustoa.
Käytössä on nykyään myös niin sanottu virtuaalinen turva-auto, jonka avulla F1-autojen nopeutta pystytään rajoittamaan ilman varsinaisen turva-auton tulemista radalle.
FIA:n onnettomuustutkijat kehottivat lausunnossaan, että kisastartin ja hämärän tulon välillä pitäisi olla vähintään neljän tunnin ero. Japanin GP:n startti tapahtuu samaan kellonaikaan kuin viime vuonna, mutta kisa on siirtynyt F1-kalenterissa kaksi viikkoa aiempaan ajankohtaan.
Lähde: Motorsport.com