Traagisesta F2-turmasta uutta tietoa – lähtikö koko tapahtumasarja liikkeelle jo paljon luultua aiemmin?

Lauantaina ranskalaiskuljettaja Anthoine Hubertin kuolemaan johtaneen Formula 2 -onnettomuuden tutkinta käynnistyi Kansainvälisen autoliiton FIA:n eri osastoilla heti pelastustöiden päätyttyä Belgiassa. Toistaiseksi FIA on tiedottanut tapahtuneesta hyvin vähän.

Hubert, 22, sai surmansa F2-kisan toisella kierroksella tapahtuneessa kolmen auton joukkokolarissa. Hänen autonsa syöksyi ensin rengasvalliin, josta se palasi keskelle rataa. Juan Manuel Correan törmäys kilpakumppaniin tapahtui silmänräpäyksessä.

Nuori ranskalaiskuljettaja todettiin kuolleeksi kello 19.35 Suomen aikaa – reilut puoli tuntia kisan keskeyttämisen jälkeen. Correa kiidätettiin sairaalaan Liegeen, jossa hänelle tehtiin leikkaus.

Sauber-talli vahvisti, että ecuadorilais-amerikkalaiselta kuljettajalta murtuivat kolarissa molemmat jalat. Hän sai myös lievän vamman selkärankaansa. Correan lähipiiri tiedotti maanantaina kuljettajan Twitter-tilillä, että kuski siirretään jatkamaan toipumistaan Yhdysvaltoihin, kun hänen kuntonsa sen sallii.

Onko vaarallisen mutkan turva-alue liian turvallisen tuntuinen?

Kansainvälisen autoliiton FIA:n kilpailujohtaja Michael Masi kertoi sunnuntaina, että tutkinta liiton eri osastoilla käynnistettiin heti tapauksen jälkeen. Kyseessä on rutiinitoimenpide, joka tehdään kaikissa liiton alaisissa sarjoissa tapahtuneissa onnettomuuksissa samalla tavalla.

Span radalla tapahtuneen onnettomuuden kohdalla asiaa tutkivat FIA:n lisäksi Belgian autourheiluliitto RACB sekä järjestävän maan viranomaiset.

Muun muassa F1-mestari Jacques Villeneuve ja onnettomuudessa kolmantena kuskina mukana olleen Giuliano Alesin isä Jean Alesi ovat kritisoineet vauhdikkaiden Eau Rougen ja Raidillonin mutkien ulosmenoalueiden asfaltointia.

– Kuskit menettävät riskintunteen. Asfalttia ulosmenoalueilla, rengasvalleja, Tecprota (ratapehmikkeitä) ja Halo-turvakaaria. Se on täydellinen turvaverkko. He tuntevat itsensä vahingoittumattomiksi, Alesi kommentoi Auto Motor und Sportille.

FIA:n kilpailujohtaja Michael Masi ei vielä ota kantaa mihinkään onnettomuuden yksityiskohtiin, mutta ulosmenoaluetta hän puolustaa.

– En ole katsonut sitä (ulosmenoaluetta). Tutkinta käynnistettiin eilen ja tässä on monia näkökulmia, Masi kommentoi Motorsport.comin mukaan.

– Se ei ole huono ulosmenoalue. Se on itse asiassa varikon ulostulotulotie toiselta varikolta, joten en usko, että sitä voi yleistää tuolla tavalla, hän jatkaa.

(juttu jatkuu videon jälkeen)

Mistä Giuliano Alesin rengasrikko tuli?

Koko tapahtumasarja näyttää kuitenkin tällä hetkellä käynnistyneen Giuliano Alesin auton hallinnan menetyksestä. Hän ajautui radalta leveäksi, palasi sitten takaisin ja ilmeisesti osui kevyesti yhteen Hubertin kanssa.

Tästä Hubert ajautui radan oikealla puolella olleisiin rengasvalleihin ja pyörähti kohtalokkaasti suoraan Correan törmättäväksi. Osuma tuli poikittain ajautuneeseen autoon keskelle ohjaamoa.

Isä Jean Alesin mukaan syytä auton karkaamiselle hallinnasta selvitellään, mutta sen epäillään johtuneen rengasrikosta.

– Emme vielä tiedä, mikä aiheutti renkaan puhkeamisen. On mahdollista, että radalla oli romua jostain toisesta syystä, Jean Alesi kommentoi Auto Motor und Sportille.

Lehden mukaan Mick Schumacherin ja Nicholas Latifin välinen kontakti La Source -neulansilmämutkassa aiheutti Latifille rengasrikon, jonka takia hän palasi varikolle.

Alesin ulosajautumisen myötä monet kuskit nostivat jalkaa kaasulta, mutta Hubert ei ehtinyt reagoida ylhäällä jyrkässä mäessä odottavaan yllätykseen.

Lue myös:

    Uusimmat