Huomenta Suomessa keskusteltiin kaupan alan joulusesongista Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan kanssa. Black Friday -ostospäivä koittaa huomenna ja se on herättänyt keskustelua.
Haastattelussa Kurjenoja kertoo, millainen merkitys joulusesongilla on kaupan alalle. Entä miten veronpalautukset näkyvät kulutuksessa?
Huomenta Suomen aamussa keskusteltiin kaupan alan joulusesongista ja alennusmyynneistä. Paikalla oli Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.
Perjantaina koittaa alennuspäivä Black Friday. Sitä ennen oli muun muassa Single’s Day ja Halloween-hulinat. Vastaavanlaisia ostospäiviä tuntuu nyt virtaavan meille kovasti Amerikan mantereelta. Kurjenojan mukaan tässä on nähtävissä kansainvälinen trendi.
Lue myös: Viisi vinkkiä – näin vältät Black Fridayn virheostokset
– Nyt kampanjoidaan. Aikaisemmin meillä oli vanhat sesonkialennusmyynnit, kesäalennusmyynti, vuodenvaihteen alennusmyynti. Mutta nyt kuluttajat ovat tottuneet siihen, että aina pitää olla jotain alennusmyyntejä.
Kurjenoja antaa esimerkin Yhdysvalloista: 30 prosentin alennus ei kiinnosta kuluttajia. Alennuksen pitää olla vähintään 60 prosenttia, jotta ihmiset saadaan liikkeelle.