Vuoden hurjin tarjouspäivä kohtaa haastajansa Älä osta mitään -päivästä.
Marraskuun 24. päivälle tänä vuonna osuva Black Friday on yksittäisen tarjouspäivän sijaan muuttunut todellisuudessa jo viikkoja kestäväksi alennuskampanjaksi.
Tarjouspäivällä on myös kilpailijansa. Luontoliiton järjestämää Älä osta mitään -päivää on vietetty vuodesta 1993 asti Black Fridayn tavoin aina marraskuun neljäntenä perjantaina. Päivällä pyritään suitsimaan kulutushysteriaa. Esimerkiksi Prisman kyselyyn vuonna 2021 vastanneista moni kertoi kokevansa Black Fridayn ärsyttävimpänä puolena kannustamisen turhaan kulutukseen.
Lue myös: Älä turhaan heitä pois! Nappaa vinkit, joiden avulla pidennät vaatteidesi käyttöikää
Millaisia odotuksia kaupan alalla on joulusesongista?
Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo Huomenta Suomen haastattelussa kaupanalan odottavan alennuskaudesta parempaa kuin edellisenä vuonna.
– Tämä joulukauppasesonki ei enää keskity pelkästään joulukuuhun, vaan se alkaa kyllä nyt jo tästä Black Fridaysta, eli marraskuusta on tullut jo osa tätä joulusesonkia, Kurjenoja sanoo.
Lue myös: Harkitse kahdesti, ennen kuin ostat näitä tuotteita Black Fridayna – Verkkokauppa.com paljasti asiakkaiden hutiostokset
Millaisia shoppailijoita suomalaiset ovat?
Luontoliiton toiminnanjohtaja Riku Eskelinen kertoo, että suomalaiset ovat hyvin erilaisia kuluttajia. Toiset ovat hyvin säästäväisiä, toiset impulsiivisia shoppailijoita, joille liika ostaminen voi olla ongelmakin. Jotkut puolestaan ovat erityisen ympäristötietoisia kuluttajia, jotka tekevät tästä kulmasta ostopäätöksensä ja ostavat kriittisesti laatua.
– Ehkä tutkimuksissa on näkynyt, että suomalaiset ainakin väittävät olevansa hirveän laatutietoisia ostajia, mutta joskus pohdin sitä esimerkiksi pikamuodin suosion kasvussa, että siirtykö se laatutietoisuus aina sinne ostopäätöksen tekohetkeen, Eskelinen pohtii.