Bloggaajana tunnetun somevaikuttajan ja media-alan yrittäjän Natalia Salmelan yritys WTD Media Oy on tahkonnut merkittävää voittoa viime tilikaudellaan.
Yrityksen liikevaihto tilikaudella 1.4.2020–31.3.2021 oli noin 412 000 euroa, kun edeltävänä tilikaudella liikevaihtoa syntyi 310 000 euroa.
Salmela on melkein kaksinkertaistanut kolmessa vuodessa yrityksensä liikevaihdon, vuoden 2018 223 000 eurosta nykyiseen 412 000 euroon.
Liikevaihtoakin suurempaa kasvua tuli liikevoitossa. Verojen jälkeistä nettotulosta yritykselle kertyi viime vuodelta 293 100 euroa. Edeltävänä vuonna liikevoittoa tuli lähes 71 000 euroa.
Korona-ajan voittaja
Salmelan yritys lukeutuu korona-ajan voittajiin. Isoksi osaksi ruuan parissa digimarkkinointia tekevä yritys hyötyi siitä, että ihmiset jäivät kotiin kokkamaan.
– Silloin keväällä 2020 korona tyhjensi ensin yhden perjantain aikana puolen vuoden kaikki toimeksiannot ja työt kokonaan. Sitten kun tilanne oli selkeämpi, tuli onneksi uutta tilalle, ja tehtiin isompia projekteja. En edes tiennyt, että sellaisiakin voi tehdä –esimerkiksi Instagram-livejä Valion ja Vaasanin kanssa, Salmela kertoo.
Toinen syy hyvään tulokseen ja liikevaihdon kasvuun on Salmelan lapsi, joka syntyi elokuussa 2020, viimeisimmän tilikauden ensimmäisen kvartaalin jälkeen.
– Omissa kanavissani aukesi uusi perhekohderyhmän sauma, ja sen osalta päästiin toteuttamaan uudenlaisia markkinointikonsepteja.
Tilikauden loput kolme kvartaalia meni Salmelan mukaan "lapsi toisessa kainalossa ja läppäri ja puhelin toisessa kädessä". Töitä hän teki koko äitiysvapaan ajan.
Salmela arvioikin, että noin neljäsosa viime tilikauden voitoista on uutta liiketoimintaa, jota ennen lapsensaantia ei ole ollut. Hänen mukaansa tilikauden tuloksessa on nähtävissä halu näyttää, että työelämän ja lapsen voi yhdistää.
– Ei se aina helppoa ole ollut. Varsinkin heti synnytyksen jälkeen syyskuussa 2020 oli aika tiukkaa, kun se on media-alalla varmaan vuoden kiireisin kuukausi. Käytin kaikki lapsen päiväuniajat siihen, että tein töitä. Kun lapsi meni nukkumaan, tein töitä ja välissäkin tein töitä. Muistan, että kaikki palaverit hoidin vaunulenkeiltä käsin, Salmela kertoo.
Palkan ja osinkojen nostolla vaikutusta tulokseen
WTD Median tuloksia parantaa se, että yrityksestä on nostettu palkkaa maltillisesti vuosina 2018 ja 2019, vain noin 25 000 euroa vuodessa.
– Vuonna 2020 palkkasumma on kohonnut 206 300 euroon, mikä heikentää maaliskuussa 2020 päättyneen tilivuoden tulosta, Kauppalehden analyytikko Ari Rajala kertoo.
Vastaavasti uusimmassa tilinpäätöksessä palkkaa on nostettu vain 5 000 euroa, joka taas parantaa viime vuoden tulosta. Rahankäytöstään tarkkana olevan Salmelan mukaan korona-aikana vauvan kanssa kotoillessa kuluja ei kertynyt, joten palkannostolle ei ollut tarvetta.
– Olen ollut suosittu näky Itä-Helsingin lenkkipoluilla, johon ei kauheasti saa rahaa menemään, Salmela naurahtaa.
Rahaa onkin säästetty yrityksen kassaan selkeistä syistä. Salmella nimittäin lähti puolisonsa kanssa mukaan 1970-luvun talojen villitykseen.
– Pystyn tällä tuloksella hankkimaan uuden talon, jossa alkaa iso remonttiprojekti viimeistään marraskuussa, Salmela kertoo.
Yhtiöstä on nostettu osinkoja kolmen viime vuoden aikana 204 700 euroa.
Selvä tähtäin ensi tilikaudelle
Salmelan mukaan yhtiön uusi tilikausi on lähtenyt mukavasti käyntiin.
– Nyt on viisi kuukautta takana ja noin 100 000 euroa liikevaihtoa kasassa. Ihan ei viime vuoden luvuissa vielä mennä, mutta katsotaan miten se kehittyy.
Hän pitääkin viime tilikauden tulosta poikkeuksellisen hyvänä. Normaalisti Salmelan tulostavoite on pohjautunut selkeään kaavaan: viime tilikauden tulos, ja siihen lisää 20 prosenttia.
– Nyt lukemat alkavat olla sellaisia, että yhden naisen yrityksessä alkaa tulla työaika vastaan. Eli sanotaanko näin, että jos seuraavassa tilikaudessa päästäisiin 300 000 euroon, olisin jo tosi tyytyväinen.
Salmela uskoo, että uudella tilikaudella alkava remontti sekä uusi Mamma betalar -podcast sijoittaja Jasmin Hamidin kanssa lisää yhtiön tuottoja. WTD Media sijoittaa myös start-up-yrityksiin, ja Salmela on viimeisen vuoden aika etsinyt uusia nousevia firmoja, joihin voisi lähteä mukaan.
– Omana tavoitteenani pitkäjänteisesti on, että jakaisin omaa osaamistani yhä enemmän muiden yritysten välillä ja lähtisin muihin startupeihin mukaan. Ettei olisi kaikki munat samassa korissa, Salmela linjaa.