Lentokonevalmistaja Boeing ilmoittaa aikovansa tehdä teknisiä korjauksia 737 Max -konetyyppinsä MCAS-järjestelmään.
737 Max -kone syöksyi taannoin maahan Etiopiassa, ja samantyyppinen kone putosi viime vuoden lopulla mereen Indonesiassa. Turmissa kuoli kaikkiaan lähes 350 ihmistä.
Asiantuntijat ovat kuvailleet tapahtuneita lento-onnettomuuksia samankaltaisiksi. Molemmat onnettomuuskoneet syöksyivät alas pian lentoonlähdön jälkeen.
Tutkijat sanoivat, että indonesialaisen Lion Air -lentoyhtiön pilotit kamppailivat koneen MCAS-järjestelmän kanssa, joka toistuvasti painoi lentokoneen keulaa alaspäin.
Maneuvering Characteristics Augmentation System -järjestelmän tarkoitus on aistia erilaisten antureiden perusteella, että koneen lentoasento on oikea.
Yhtiö jatkaa konetyypin rakentamista
Boeing sanoo, että nyt tehtävät korjaukset tekevät MCAS:sta vähemmän tehokkaan ja vähemmän alttiin virheille. Päivitykset myös helpottavat miehistön mahdollisuutta tarkkailla, onko sensorien MCAS:lle syöttämä informaatio tarkkaa.
Yhtiö myös ehdottaa lentäjille ylimääräistä tietokonepohjaista koulutusta, joskaan se ei aio suositella lentäjille lentosimulaattorin käyttöä.
Yhtiö on vannonut tekevänsä kaikkensa estääkseen onnettomuudet.
– Teemme yhteistyötä asiakkaiden ja sääntelyviranomaisten kanssa palauttaaksemme uskon teollisuudenalaamme, ja vahvistaaksemme sitoutumistamme turvallisuuteen sekä ansaitaksemme lentävän yleisön luottamuksen, yhtiön tuotestrategian varatoimitusjohtaja Mike Sinnet sanoi lausunnossaan.
Boeing jatkaa konetyypin rakentamista, mutta tiedossa ei ole, milloin ne palaavat takaisin liikenteeseen. Päätöksen asiasta tekevät viranomaiset ympäri maailmaa, joiden on sertifioitava konetyypin turvallisuus.