Apulaistietosuojavaltuutettu kertoo selvittävänsä kymmeniä PINS-kanta-asiakasohjelmaan liittyviä yhteydenottoja.
Ilta-Sanomat uutisoi eilen, että bonuskorttifirma Pins Finland on kertonut asiakkailleen viime tinkaan, että se siirtää näiden asiakastiedot latvialaisyritys Loyalty Servicesin omistukseen. Asia on herättänyt närää, sillä joillekin ilmoitus on tullut niin myöhään, ettei aikaa reagoida tietojen siirtämiseen ole jäänyt.
Eräälle asiakkaalleen yritys oli kertonut tietojen siirtämisestä ulkomaille eilen, jolloin oli asiasta kertovan viestin mukaan myös viimeinen päivä vastustaa tietojen siirtoa, IS kertoo. Lehden mukaan yritys on myös kertonut vastaavansa yhteydenottoihin asiaa koskien 72 tunnin kuluessa, vaikka siinä ajassa tiedot on jo ehditty siirtää.
Aiheesta on käyty kipakkaa keskustelua sosiaalisen median palvelu Redditissä. Useampi kirjoittaja kertoo ilmoittaneensa asiasta tietosuojavaltuutetulle.
Vireille kymmeniä kanteluita
Tietosuojavaltuutetun toimisto tiedottaakin nyt, että se selvittää kymmeniä yhteydenottoja PINS-kanta-asiakasohjelmaan liittyen.
– Tietosuojavaltuutetun toimistoon on tullut vireille kymmeniä kanteluita PINS-kanta-asiakasohjelman asiakkailta. Kantelut liittyvät PINS Finland Oy:n liiketoiminnan siirtoon. Apulaistietosuojavaltuutettu selvittää asiaa, tiedotteessa sanotaan.
Tietosuojavaltuutetun toimisto ohjeistaa, että asiakkaat voivat pyytää asiakastietojensa poistamista "henkilötietoja käsittelevältä rekisterinpitäjältä". Käytännössä tämä siis tarkoittaa, että suomalaisten asiakkaiden tulisi olla yhteydessä Latviaan.
– Jos rekisterinpitäjä ei suostu poistamaan tietoja, asiakas voi olla yhteydessä tietosuojavaltuutetun toimistoon. Tietosuojavaltuutetun toimisto tekee tarvittaessa yhteistyötä Latvian tietosuojaviranomaisen kanssa, tiedotteessa kerrotaan.