Nettimatkatoimisto Travellinkin asiakaspalvelu on ruuhkautunut ennätyshalpojen lentojen ostaneiden ihmisten puheluista.
Travellink myi toissailtana ja eilen aamulla netissä lentoja Suomesta Eurooppaan jopa ilmaiseksi. Maksettavaksi jäivät vain luottokorttiyhtiön tai verkkopankin kulut. Yhtiön mukaan kyseessä oli virhe, jota ei ole koskaan ennen tapahtunut. He vetoavat oikeustoimilakiin ja kertovat, että heillä on oikeus peruuttaa virheeseen perustuneet, liian alhaisella hinnalla myydyt lennot.
Yhtiö kertoi ottavansa yhteyttä kaikkiin niihin, joita hinnoitteluvirhe koskee. Sähköpostissa asiakkaita kehotetaan soittamaan asiakaspalvelunumeroon, mutta kyseisessä numerossa ei yhtiön Facebook-seinällä käydyn keskustelun mukaan vastata.
Lentokuljetussopimukset, jotka Travellink on asiakkaidensa kanssa tehnyt, eivät ole Travellinkia sitovia, koska lentohinnat ovat teknisen virheen vuoksi olleet niin alhaisia, että asiakkaat ovat ymmärtäneet tai olisi ainakin pitänyt ymmärtää, että ne eivät voi olla oikeita. Travellinkilla on näin ollen oikeus peruuttaa kyseiset sopimukset tällä perusteella. Peruutusoikeutta tukee myös kuluttajariitalautakunnan ratkaisukäytäntö.
Suora lainaus yhtiön tiedotteesta
– Eipä tuo asiakkaiden kontaktointi paljoa lämmitä, kun viestissä kehotetaan soittamaan asiakaspalveluun, jossa tällä hetkellä lyödään jatkuvasti luuria korvaan, kirjoittaa eräs lippumaksujaan takaisin odottava asiakas Facebookissa.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Katri Väänäsen mukaan lentoliput ostanut asiakas voi ottaa yhteyttä kuluttajariitalautakuntaan, mikäli on tyytymätön Travellinkin päätökseen.
– Emme ole tätä vielä tarkemmin selvittäneet, ja olemme lehtitietojen varassa. Mutta lähtökohta on se, että tämä jää viime kädessä kuluttajariitakunnan ratkaistavaksi, mikäli asiakas on tyytymätön yhtiön kantaan, Väänänen kertoo.