Kiinalaisen pääoman turvin uudesta noususta haaveilleen Borgwardin lento on jäämässä lyhyeksi.
Saksalainen autovalmistaja Borgward tunnettiin kuvankauniista Isabelle-malleistaan, jotka 1950- ja 1960-luvuilla hivelivät monen tienkäyttäjän silmää.
Vuonna 2014 merkille alettiin rakentaa uutta nousua, kun kiinalainen Foton osti Borgwardin talliinsa. Hyötyautoihin keskittynyt Foton halusi Borgwardista pääsylipun kiinalaiseen henkilöautomarkkinaan.
Saksalaiset automerkit ovat myös Kiinassa kovaa valuuttaa, ja tarkoituksena oli haastaa Audin, BMW:n ja Mercedes-Benzin kaltaiset tekijät.
Tavoitteena 800 000 auton vuosimyynti
Borgwardin paluuaikeet tuotiin virallisesti julki Geneven autonäyttelyssä vuonna 2015. Paikalla oli myös yhtiön perustajan Carl F. W. Borgwardin pojanpoika Christian Borgward, joka tunteikkaassa puheenvuorossaan kertoi lapsuudenunelmansa olevan toteutumassa.
Samana vuonna merkin tuotanto käynnistyi Pekingissä kunnostetussa tehdaskiinteistössä. Suunnitelmat olivat suuria.
Tavoitteena oli vuoteen 2020 mennessä myydä vuosittain 800 000 Borgwardia. Valikoimaa oli tarkoitus täydentää kolmella uutuudella mallilla joka vuosi.
Peli avattiin lupaavasti, sillä vuonna 2017 Kiinassa kaupattiin jo 30 000 Borgwardin BX7-katumaasturia.
Arki ei antanut armoa
Vuonna 2018 Borgward tunkeutui Eurooppaan samaisella BX7:lla, joka mitoiltaan on suurin piirtein Audi Q5:n kokoluokkaa.
Samaan hengenvetoon julkistettiin suunnitelmat Bremeniin vuonna 2019 avattavasta tuotantolaitoksesta, jonka oli määrä tuottaa vuosittain 10 000 ajoneuvoa.
Lue myös: Esittelyssä Borgward vuodelta 1952 – mikä klassikkoautoissa kiehtoo?
Aie jäi kuitenkin toteuttamatta. Suuria suunnitelmia seurasi muutenkin harmaa ja armoton arki.
Kiinassa ankarasti kilpaillut markkinat täyttyivät valtion tukemista, Borgwardin tuotteita edullisemmista katumaasturimalleista.
Tämän vuoden myynnit vain murusia
Tappioiden kasaantuessa Foton myi omistamastaan osakekannasta kaksi kolmasosaa kiinalaiselle kutsupalvelu- ja vuokra-autoyhtiö Ucarille vuonna 2019.
Aluksi Ucarin käyttöön valjastetut autot kohensivat yhtiön taseita, mutta jo varhain järjestelyn mielekkyys herätti monia epäilyksiä.
– En ymmärrä, miksi Ucarin kaltaisen kutsupalveluiden tuottajan pitäisi rakentaa autonsa itse, JSC Automotiven analyytikko Jochen Siebert kummastelee.
Borgwardin piristynyt myynti jäikin varsin lyhytaikaiseksi. Koronapandemian myötä kehitys kääntyi suorastaan rumaksi ja kuluvan vuoden ensipuoliskon aikana kaupaksi on käynyt vain 5 000 autoa.
Borgwardin pojanpojan unelma näyttää muuttuvan pikemminkin painajaiseksi.
Lue myös: Muistatko legendaarisen Borgwardin? Tekee paluun sähköautona