Automatisoituun autoiluun tarvitaan erittäin tarkkoja karttoja. Hollantilainen karttakehittäjä TomTom toimittaa Boschille tiukat vaatimukset täyttävät karttamateriaalit.
Bosch käyttää automatisoidun autoilun testeissään TomTomin karttoja jo nyt Saksassa ja Yhdysvalloissa. Vuoden 2015 loppuun mennessä Saksan kaikki moottoritiet ja niihin rinnastettavissa olevat tiet ovat digitalisoidussa muodossa mahdollistaen laajemmat testit. Automatisoitua autoilua ajatellen karttojen tarkkuuden tulee olla muutamien senttimetrien tasolla.
”Erittäin tarkat kartat ovat edellytys sille, että automatisoitu ajaminen on mahdollista moottoriteillä vuodesta 2020 alkaen”, sanoo Boschin johtoryhmän jäsen Dirk Hoheisel.
Pitkälle automatisoituun ajamiseen tarkoitetut ja nykyisten navigaatiojärjestelmien kartat eroavat toisistaan pääasiassa kahdella tapaa. Ensimmäinen ero on jo mainittu tarkkuus, jonka pitää olla desimetrin tasolla automatisoidun ajamisen tapauksessa. Toinen ero on karttamateriaalin sisältämät useammat tasot. Ensimmäinen taso toimii perinteisen navigoinnin tavalla laskien reitin paikan A ja B välillä. Toinen taso käyttää uudenlaista asemointikonseptia auton tarkan paikan määrittämiseksi. Paikannuksessa ajoneuvo vertaa havaitsemaansa ympäristöä asemointitason karttatietoon ja määrittelee sijaintinsa tiellä. Kolmantena kartoissa on suunnittelutaso, joka sisältää tietoa muun muassa tiemerkinnöistä, nopeusrajoituksista ja 3D-informaatiota tien geometriasta.
Automatisoituun ajamiseen tarkoitettujen karttojen tulee olla tarkkuuden lisäksi myös ajantasaisia. TomTomin kartoituskalusto jatkaa työtään jatkuvasti ja sen lisäksi Bosch tiestön muutoksia kirjataan kalustolla, joka on varustettu tarvittavalla anturoinnilla. Muutokset päivitetään digitaaliseen karttatietokantaan, josta tieto siirtyy automaattisesti pitkälle automatisoituun ajoneuvoon.
Boschin ja TomTomin ovat tehneet myös aikaisemmin onnistunutta yhteistyötä. Saa nähdä, milloin Suomen tiestö saadaan digitalisoitua automaattista autoilua varten.