Lumi aiheuttaa päänvaivaa robottiautoille – suomalaisilla ratkaisun avaimet käsissään

Liikennevirasto ja Trafi ovat käynnistäneet tutkimushankkeen, jossa ratkaistaan tieliikenteen automaation ongelmia talvisissa ja pohjoisissa olosuhteissa.

Liikenneviraston ja Trafin yhteisessä Arctic Challenge -hankkeessa tehdään kenttäkokeita automaattiajoneuvoilla Tunturi-Lapissa sijaitsevalla Aurora-koealueella vuosina 2017–2019. Tutkimussopimukset on tehty kolmen yrityksistä ja tutkimuslaitoksista koostuvan ryhmittymän kanssa.

Tieliikenteen automaation odotetaan tulevaisuudessa parantavan liikenneturvallisuutta, vähentävän tieliikenteen päästöjä ja mahdollistavan sujuvamman liikennevirran.

– Ratkaisun avaimet tieliikenteen automaation talvihaasteisiin ovat meillä suomalaisilla, ja tämän tutkimushankkeen avulla pystymmekin tuomaan osaamistamme esille myös kansainvälisessä automaatiokeskustelussa, kertoo Trafin johtava asiantuntija Anna Schirokoff.

Suomessa on lumista keskimäärin noin kolmesta kahdeksaan kuukauteen vuodessa ja myös noina kuukausina automaattisten ajoneuvojen on tulevaisuudessa pystyttävä liikkumaan turvallisesti.

– Esimerkiksi ajoneuvon sijaintiin tarvitaan entistä tarkempaa paikannusta ja karttoja, kun tien pinnan peittää lumi ja jää, Schirokoff painottaa.

Pohjoisen olosuhteet älyinfran haasteena

Tulevaisuuden älykäs infra tuottaa tietoa ajoneuvojen käyttöön. Hankkeessa tutkitaan ajoneuvon paikantamista kahdella tavalla: kartta- ja satelliittitietoon perustuen sekä tienvarressa oleviin reunapaaluihin ja aurauskeppeihin perustuen.

– Tavoitteena on selvittää minkälaisia ja missä aurauskeppien ja reunapaalujen tulisi olla, jotta automaattinen ajoneuvo pystyisi niiden avulla määrittämään sijaintinsa tiellä, kertoo Liikenneviraston projektipäällikkö Ilkka Kotilainen.

Hankkeen toisena painopisteenä tutkitaan ajoneuvojen etäohjausta vaikeissa olosuhteissa sekä turvallisuuteen liittyviä kuljettajille ja ajoneuvoille automaattisesti lähetettäviä viestejä liikenteen häiriöistä ja vaikeista olosuhteista.

– Automaattinen ajoneuvo hyötyy häiriöviestien lisäksi myös joissain tilanteissa etäohjauksesta, jota tulevaisuudessa voivat käyttää esimerkiksi logistiikkayritykset kuorma-autojensa etävalvonnan osana, jatkaa Schirokoff.

Lähde: Trafi

***

Lue myös:

    Uusimmat