Nokian kehittämä Here-karttaohjelmisto siirtyi hiljattain Audin, BMW:n ja Mercedeksen yhteisomistukseen. Nyt Here kartoittaa kolmiulotteista maailmaa itseään ajavia autoja varten.
Kaikki autonvalmistajat panostavat parhaillaan isoja summia autonomiset autot mahdollistavaan teknologiaan. Se tarkoittaa luotettavia karttapohjia ja moninkertaisesti nykyistä tarkempaa navigointiohjelmistoa.
Nokian kehittämä karttapalvelu eli entinen Ovi ja nykyinen Here on käytössä nykyisin yli 75 prosentissa niissä autoissa, joissa on sisäänrakennettu karttaohjelma. Audin, BMW:n ja Mercedeksen yhteisomistuksessa Here on saamassa uudet siivet, ja saksalaiset haluavat kehittää palveluaan yhteistyössä kaikkien muiden autonvalmistajien kanssa.
Tämä kiusaa varmasti Googlea, jolla on omat suunnitelmansa itseään ajavia autoja varten. Googlen robottiautoilla on ajettu jo yli kolme miljoonaa kilometriä, ja moni uskoo Googlen olevan tulossa markkinoille omalla robottiautoillaan heti kun teknologia ja lainsäädäntö sen vain sallivat. Ja autonvalmistajista poiketen, Googlella on mahdollisuus sekä resurssit rakentaa autonomiset autot mahdollistava infrastruktuuri.
Autoteollisuudessa Googleen suhtaudutaan kuitenkin ainakin osittain varauksella, sillä kukaan ei halua elää ainoastaan toisen ehdoilla. Siksi Herellä on vahva tulevaisuus Googlen haastajana. Here on kartoittanut sekin maapalloa jo tovin, ja tälläkin hetkellä liikenteessä on noin 200 Here-autoa keräämässä tietoa maailman teistä. Ajokilometreissä Here on kuitenkin Googlen takana. Heren etu kisassa on se, että se pääsee helpommin hyödyntämään autoista kerättävää dataa. Ja tämä jos joku harmittaa Googlea, sillä tuskin Google haluaa mukaan autobisnekseen muuten kuin keräämään mahdollisimman paljon tietoa meistä ja meidän liikkumisistamme.
Tiedosta ja sen käytöstä onkin varmasti tulossa kuuma peruna autoilijoille lähitulevaisuudessa. Moni autoilijoille suunnitelluista tulevaisuuden palveluista on riippuvainen autoista kerättävästä datasta. Ja tässä tullaan tietoturvakysymysten äärelle. Here haluaa olla täysin avoin ja kertoa autoilijoille, mitä tietoa heiltä kerätään – ja mitä varten. Jokainen voi sitten itse päättää, kuinka paljon oman ajoneuvonsa tietoja haluaa muille jaettavaksi.
Tällä hetkellä Here panostaa vahvasti Here HD Live -karttapalveluun, joka on kolmiulotteinen ja sentin tarkkuudella fyysisestä maailmasta rakennettu malli. Jokainen voi vain kuvitella, minkälainen määrä dataa tähän tarvitaan. Siksi Here on jakanut karttapohjansa neljän neliökilometrin kokoisiin palasiin. Nuo palaset sijaitsevat Heren pilvipalvelussa, josta ne lähetetään autoihin. Tämä on sujuvaa jo nykyisellä LTE-standardilla, joskin 5G tulee nopeuttamaan tiedonkulkua autojen ja pilvipalvelun välillä vielä oleellisesti.
Miten Here HD Live sitten toimii? Karttapalvelu koostuu kolmesta kerroksesta. Näistä ensimmäinen on mallennus olemassa olevasta maailmasta sisältäen kadut, liikennevalot, ajokaistat, kaiteet – siis kaiken sen, jonka perusteella auto osaa määritellä sijaintinsa noin sentin tarkkuudella.
Toisessa kerroksessa on kaikki reaaliaikainen tieto siitä, mitä tuossa mallennetussa maailmassa tapahtuu. Siihen taltioituvat esimerkiksi tietyöt, mahdolliset onnettomuuspaikat sekä liikenteeseen vaikuttavat säätiedot. Tämä data kerätään pääasiassa liikenteessä olevilta autoilta, ja se on lähes reaaliaikaista. Tähän kerrokseen voidaan myös lisätä tietoa vaikkapa vapaista parkkiruuduista.
Kolmas kerros koostuu sitten simuloidusta maailmasta, ja tämä on vasta tulevaisuutta. Tähän kerrokseen kerätään tietoa kuljettajien ajotavoista, jotta erilaisia liikennetilanteita pystytään ennustamaan mahdollisimman tarkasti.
Ja vaikka Here HD Live on vasta työn alla, osa sen palveluista on jo käytettävissä sekä USA:ssa että läntisessä Euroopassa. Uusimmat Audit esimerkiksi tarjoavat jo kuljettajilleen lähes reaaliaikaista tietoa liikenneruuhkista, ja autojen välisen kommunikoinnin ja vapaan tiedonjaon avulla tämä tieto tulee vain tarkentumaan lähitulevaisuudessa.