Pirellin uusi ultrapehmeä rengasseos tarjoaa F1-talleille tulevalla kaudella suuren haasteen, ennakoi Williams-tallin auton suorituskyvystä vastaava Rob Smedley.
Pirelli on varannut uuden seoksen kalenterin katuradoille, joiden olosuhteisiin valmistaja katsoo nykyisen superpehmeän seoksen olevan vielä liian kova.
Williamsilla on ollut kahden edelliskauden aikana ajoittain vaikeuksia saada parasta suorituskykyä irti renkaistaan, eikä uusi seos Smedleyn arvioiden mukaan ainakaan helpota tilannetta.
- Rehellisesti sanottuna uskon sen olevan iso haaste kaikille. Muutos ei ole missään tapauksessa merkityksetön, mutta hieman sellaisena se mielestäni myytiin, kun renkaan kulutuspinnan syvyyttä leikattiin 30 prosenttia. Näin ollen rengas kestää 30 prosenttia vähemmän kulutusta, Smedley kommentoi Autosportille.
- Asia ei ole niin yksinkertainen. Seoksen alla piilevä kerros omaa aivan erilaiset lämpöominaisuudet, mikä taas antaa seokselle itselleen erilaiset ominaisuudet tietyntyyppisellä alueella, Smedley jatkoi.
Smedley kertoo Williamsin suhtautuneen edessä häämöttävään muutokseen vakavasti.
- Uskon meidän tehneen oikeita valintoja. Olemme tutkineet muutoksen aiheuttamia seurauksia kattavasti, emmekä ole tyytyneet vain leikkaamaan 30 prosenttia pois renkaan kulutusta mittaavista mallinnuksista, Smedley taustoitti.