Nopeasti kuluvat renkaat ovat formula ykkösiin väärä valinta, katsoo Williams-tallin entinen tekninen johtaja Pat Symonds.
LUE MYÖS: Paljastus seuraavan sukupolven F1-autoista: traagisiin tapahtumiin johtanut ilmiö palaamassa – näin se toteutettaisiin nykypäivänä
Italialainen Pirelli aloitti formulasarjan rengastoimittajana vuonna 2011, jolloin valmistajaa pyydettiin toimittamaan tallien käyttöön nopeasti kuluvia seoksia. Tämän toivottiin tarjoavan aiempaa viihdyttävämpiä kisoja, mutta Symondsin mielestä sarjan päättäjät tekivät tässä virhearvion.
- Mielestäni pyysimme Pirelliltä aivan vääriä asioita. Suuri kuluvuus renkaille ei ole oikea ratkaisu, Symonds kritisoi nykytilannetta racefans.netille.
Kuninkuusluokan säännöt kokevat kaudella 2021 suuren mullistuksen. Samalla myös sarja siirtyy käyttämään 18-tuumaisia matalaprofiilirenkaita.
Sääntömuutosten parissa työskentelevään työryhmään kuuluva Symonds myöntää, ettei Pirellille ole vielä esitetty tarkempia vaatimuksia tulevien renkaiden ominaisuuksista.
- Meillä ei ole tästä vielä selkeää käsitystä. Teemme paljon simulaatioita. Uskomme varikkokäyntien olevan formula ykkösissä tärkeässä roolissa. Tiedämme fanien nauttivan näistä kahden sekunnin, alle kahden sekunnin pysähdyksistä, joten haluamme säilyttää sen tason.
- Tietenkin voisi sanoa, helppo ratkaisu olisi valita Le Mans -tyyppiset renkaat, joilla voi ajaa loputtomiin, mutta silloin menettäisimme varikkopysähdykset, Symonds puntaroi.