Valtteri Bottaksen tyrmäävä aika-ajotilasto Williamsin tallikaveriaan Felipe Massaa vastaan kertoo suomalaiskuskin ajaneen auton heikkouksista huolimatta uransa parhaan F1-kauden, näkee MTV Sportin F1-selostaja Oskari Saari.
Bottas koki kauden päätösosakilpailussa Abu Dhabissa vasta kauden neljännen aika-ajotappionsa Massaa vastaan. Nastolalainen vei näin ollen nimiinsä peräti 17 kauden 21 aika-ajosta. Näin suurta eroa ei muodostunut minkään muun tiimin sisällä.
MAINOS
Abu Dhabin GP MTV Totalilla
Sunnuntai: Abu Dhabin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!
Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
– Tämä osoittaa sen, että Valtteri on aika kova luu. Auto on ollut huono ja sen varjoon on jäänyt se asia, että Valtteri on ajanut uransa parasta kautta, Saari sanoo.
– Massa on osoittanut auton todellisen tason, mutta Valtteri on pystynyt tekemään keskimääräistä parempia suorituksia kuin mihin autolla olisi pitänyt yltää.
Williamsin alamäkeä kuvaa Bottaksen sijoituskehitys kolmen vuoden aikana: kaudella 2014 palkintopallipaikkoja tuli kuusi, viime kaudella kaksi ja tänä vuonna enää yksi kesän Kanadan GP:stä. Kesäkuusta lähtien Force India nousi vauhdissa ja MM-pisteissä ohi pudottaen vielä viime vuonna sarjan kolmostallin paikkaa pitäneen Williamsin viidennelle sijalle.
Williams siirtyy nyt uuteen aikakauteen, kun 35-vuotias Massa väistyy syrjään ja tilalle tulee hiljattain 18 vuotta täyttänyt kanadalainen Lance Stroll. Bottaksesta tuli tällä kaudella eniten kisoja Williamsin autolla ajanut kuljettaja, joten hän on valmis uuteen rooliinsa tiimin johtohahmona. Saaren mukaan 27-vuotias suomalainen on ollut sitä jo nyt.
– Hän pystyy kokemuksen myötä viemään auton äärirajoille. Valtteri on ollut herra tasaisuus. Hän osaa ajaa luotettavasti ja suorittamaan rauhallisesti.
– Oletan ja odotan, että Valtteri näyttää ensi kaudella Strollille, mistä tulee, Saari ennustaa.
Bottas olisi ollut kuljettajana mieluisa vaihtoehto myös Renault’lle, joka yritti saada suomalaisen Nico Hülkenbergin tallikaveriksi. Näin ranskalaistiimi olisi saanut kaksi kokenutta kuljettajaa, jotka eivät kuitenkaan ole vielä saavuttaneet optimiaan kilpakuljettajana.