MTV Urheilun toimitus on jakanut kesätauolle siirtyneen F1-sarjan alkukauden palkintoja. Pystejä jaettiin vakiintuneiden palkintoluokkien sijaan hieman mielikuvituksellisemmista ansioista tai epäonnistumisista.
Alla listaus alkukauden palkituista. Perusteluista vastaavat toimittajat Antti Rämänen (AR) ja Ossi Karvonen (OK).
Herra Tasaisuus: Kimi Räikkönen
OK: Räikkönen ei ajaa enää palkintosijoista, mutta sarjan vanhin kuljettaja on näyttänyt nuoremmilleen, miten tallin pistetiliä kartutetaan tasaisesti. Räikkönen ajaa virheittä keskikastin ruuhkissa, säästelee renkaitaan aina tilaisuuden tullen ja tekee tarvittavat ohitukset, kun on niiden paikka. Kimi on yksi alkukauden suurimmista onnistujista.
AR: Kimi on koko uudistuneen Alfa-tiimin alfauros ja luotsaa kokemuksellaan kehittyvää tallia eteenpäin. Rooli sopii hänelle erinomaisesti, sillä nyt saa tehdä kädet rasvassa töitä eikä tarvitse katsella sivusta ison koneiston kangertelevaa toimintakulttuuria. Kunnioitus suomalaista kohtaan on tiimin sisällä valtava.
LUE MYÖS: Muuttunut Kimi Räikkönen sai Alfa Romeo -pomon hämilleen – "En osannut kuvitellakaan"
Juttu jatkuu kuvan alla.
Komediaryhmä: Haas
AR: Talvitesteissä väläytellyt Haas näytti lunastavan odotukset heti kauden avauskisoissa, ja hyvinhän auto aika-ajoissa kulki. Sen jälkeen kisavauhti on ollut aivan surkeaa, auton säätäminen on täysi mysteeri ja kun siihen lisätään kaksi toisiaan tuhoamaan pyrkivää kuskia, niin soppa on valmis. Tallipomo Günther Steiner tekee omalla koomisella raivoamisellaan räpellyksestä täydellisen.
OK: "Parasta, mitä kuskimme pystyivät tänään tuomaan taisteluun, oli lapio, jolla he kaivoivat kuoppaamme vielä syvemmäksi." Tässä näyte tallipomo Steinerin julkisesti antamasta palautteesta, joka osuu ikävä kyllä naulan kantaan. Jos F1-kisassa on kuollut hetki, Haas tuo usein siihen lisäväriä – sen takaa Kevin Magnussen, Romain Grosjean tai viimeistään varikkokäynnin jälkeen irtoava rengas.
Juttu jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Siipimies: Pierre Gasly, Red Bull
OK: Max Verstappen on yksi F1-sarjan kovimmista mittatikuista tallitoverina, mutta 63-181-tappioasema MM-pisteissä on suorastaan kammottava. Gasly ajaa yhdellä sarjan parhaista autoista, mutta käy omaa taisteluaan keskikastissa. Kun vauhdin puuttumiseen lisätään vielä lukuisat ajovirheet, on suoranainen ihme, ettei herkästä liipaisinsormestaan tuttu Red Bull -johto ole jo potkinut ranskalaista ulos. Gaslyn F1-ura voi hyvinkin päättyä tähän synkkään kauteen.
AR: Tilannetta ei auta yhtään se, että kuskivalintoja tekevä Helmut Marko tuntuu lähtökohtaisesti vihaavan jokaista nuorta kuljettajaa, jonka hän ottaa tiimiinsä. Virheet kertaantuvat sitä kautta, mutta Gasly tuntuu olevan itsekin aivan hukassa.
Juttu jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Syyllinen: Ferrari
AR: Suurin syypää siihen, että Mercedes on näin ylivoimaisessa johdossa kauden puolivälin jälkeen, on Ferrari. Uudistusten jälkeen käsissä piti olla auto, jolla punaiset ottavat askeleen kohti kärkitiimin paikkaa, mutta suunnittelussa jokin meni pahasti vikaan. Auton luotettavuuskin on ollut todella kyseenalainen.
OK: Kauden aloitus oli shokki, mutta toinen kisa Bahrainissa antoi lupauksen: Ferrari on tasavertainen mestarisuosikki Mercedeksen kanssa. Mitä vielä! Auto ei ole istunut ykköskuskiksi jo ennakkoon valitun (!) Sebastian Vettelin käsiin, ajoittain väläytellyt Charles Leclerc on tehnyt myös helppoja virheitä ja italialaistallin taktiset ratkaisut ovat ontuneet. Kesätauolle lähdettäessä Red Bull (lue: Verstappen) näyttäisi ottaneen Mercedeksen kiusaajan aseman, ja hyvä niin.
Juttu jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Tilastokummajainen: Lance Stroll ja Sergio Perez, Racing Point
OK: Isältään oman tallin saanut Lance Stroll on hävinnyt jokaisen kauden 12 aika-ajosta tiimikaverilleen Sergio Perezille, mutta kanadalainen on antanut takaisin sunnuntaisin: hän on kerännyt 18 MM-pistettä Perezin 13:s vastaan. Stroll on myös erikoisten kisojen mies. Hän oli Williamsilla kolmas Azerbaidzhanin tapahtumarikkaassa GP:ssä 2017. Hän oli lähellä toistaa tempun hiljattain Saksassa, kun sadekelin kaaos toi neljännen sijan.
AR: Perez on ollut koko Force Indialla ja nyt Racing Pointilla viettämänsä ajan erittäin hyvä suhteessa tiimikavereihinsa Nico Hülkenbergiin ja Esteban Oconiin. Tässä sarjassa Stroll näyttää olevan painoluokkaa tai kahta heppoisempi vastus – ainakin aika-ajossa. Strollin asenne F1-kuskina olemiseen on kaiken kaikkiaan hukassa. Tuskin jaksaa kovin kauaa tehdä määrätietoisesti töitä isänsä ostaman tallin eteen.
Juttu jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kasvutarina: Max Verstappen, Red Bull
AR: Tuntui vielä pari vuotta sitten täysin mahdottomalta, että luupäinen pikkupoika alkaisi oikeasti nähdä uraansa yhtä mutkaa pidemmälle. Se ihme on nyt tapahtunut, ja Verstappen paljasti itsekin tehneensä tähän kauteen selvän asennemuutoksen. Enää kaikkea ei lyödä likoon pelkästään riskinoton ilosta. Hiukan parempi suunnitelmallisuus on tuottanut selvää tulosta.
OK: Huippulahjakas Verstappen on ollut aiemmin isompien poikien kiusaaja yksittäisissä kisoissa, nyt hän näyttää mestarikandidaatilta. Siinä missä hän tuuppi Esteban Oconia Brasilian GP:n erikoisten tapahtumien jälkeen viime syksynä, nyt hän nielee karvaatkin takaiskut ja pyrkii näkemään asioiden positiiviset puolet. Taiturimaisen hollantilaisen tasaisuus, Red Bullin parantunut iskukyky ja moottoritoimittaja Hondan valtava harppaus tekevät Verstappenista loppukauden kiinnostavimman kuljettajan.
Juttu jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Haistattelu: Valtteri Bottas, Mercedes
OK: "Ja kriitikot saa vetää viikseen." Näin Bottas summasi täydellisen kauden avauksensa maaliskuussa. Siipimieheksi edellisvuonna pilkattu suomalainen toi Melbourneen itsestään uuden version, joka ei kumarrellut tallitoveri Hamiltonia ja hiljensi samalla epäilijät. Sittemmin Bottas on antanut kriitikoille uusia ammuksia, sillä Saksan ja Unkarin GP:t ennen kesätaukoa ovat nastolalaiselle Mercedes-ajan huonoin minijakso.
AR: Aika-ajoissa on tapahtunut Bottaksen kohdalla suurin harppaus. Hän on onnistunut myös parantamaan selvästi radoilla, joilla on aiemmin ollut vaikeuksissa. Tästä on osoitus esimerkiksi Hamiltonin lyöminen Silverstonen ja Unkarin aika-ajoissa. Onni ei toki ole suomalaista suosinut, mutta Hamilton on pystynyt tekemään heikommista lähtökohdista kisoja, joihin Bottas ei olisi pystynyt. Suurin ero on kisavauhdin ylläpitämisessä ja se näkyy valitettavan selvästi MM-taulukossa.
LUE MYÖS: Lewis Hamiltonilta painava näkemys Bottas-sopimussoppaan – "Toivottavasti Valtteri arvostaa sitä"
Juttu jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Virhevalinta: Daniel Ricciardo, Renault
AR: Daniel Ricciardolle kesälomalle lähteminen oli tiivistys koko alkukaudesta: australialainen taistelee heikommista pistesijoista, kun samaan aikaan entinen tallikaveri Max Verstappen juhlii parin kisavoittonsa perään paalupaikkaa Unkarissa. Renault'lle siirtyminen oli Ricciardolta hyppy tuntemattomaan, missä eniten roolia näytteli epäluottamus tulossa ollutta Hondan moottoria kohtaan. Hymyilevä Ricciardo on varmasti huomannut tehneensä massiivisen virheen.
OK: Ricciardo on valitellut sitä, ettei ole oppinut vielä Renault-auton hienouksia. Yksi viime vuosien jännittävimmistä kuljettajista onkin muuttunut ranskalaistiimissä harmaaksi keskikastin vaeltajaksi. Pettymystä tasoittaa muhkea tilipussi, joka on lähteestä riippuen noin 15-20 miljoonan euron luokkaa. Ilkeämielisesti voisi sanoa, että Ricciardon ajamat pisteet ovat F1-sarjan kalleimpia – jos tämä tahti jatkuu, kauden päätteeksi yksi pinna on lähes puolen miljoonan arvoinen!
Juttu jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Jäähyväiset: Robert Kubica, Williams
OK: Perinteinen brittitalli on ollut alkukauden naurunaihe. Talvitestit käynnistyivät Williamsin osalta myöhässä, kauden aikana on ollut pulaa varaosista ja vauhti radalla on lähes F2-luokkaa. Tiimin sisällä 21-vuotias George Russell on osoittanut Robert Kubican F1-paluun sirkustempuksi, joka olisi kannattanut jättää tekemättä. Isolla sponsorituella operoivan puolalaisen tarina on hieno osoitus sitkeydestä, mutta Kubican paikka ei ole F1-sarjassa. Russell on sen sijaan tehnyt vaikutuksen, vaikka ajaakin usein joukon perällä – vain Kubica takanaan.
AR: Sarjassa on tuntunut olevan tällä kaudella muutama luokka: kärkiviisikko, Pierre Gasly, keskikasti, George Russell ja Robert Kubica. Väliin on mahtunut kisoja, joissa Kubica on jäänyt jopa kierroksella tallikaveristaan Russellista. Tilanne on surullinen, sillä puolalaiselle olisi suonut paremman lopun F1:ssä. Toki tällä autolla ei sellaista olisi kukaan muukaan saanut.
Juttu jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Somepersoona: Nico Rosberg
AR: Perustelu Nico Rosbergin yllättävälle lopettamiselle joulukuussa 2016 oli se, että hän saa näin viettää enemmän aikaa perheensä kanssa. Toki kisaviikonloppujen välissä aikaa on nyt enemmän, mutta jotenkin olisi luullut, että jatkuva reissaaminen olisi jäänyt vähemmälle. Nyt Rosberg kuitenkin pyörii varikolla useamman kanavan asiantuntijana ja vetää omaa tubeshowtaan. Mielipiteitä riittää ja niitä kaivataan, mutta Hamiltonin provosointi tuo esiin lähinnä katkeruutta.
OK: On hienoa, että varikolla nähdään entisiä suurkuskeja ja mestareita. Myös hyvin perustellut mielipiteet ovat tervetulleita. Rosbergin tapauksessa tulee kuitenkin väistämättä mieleen, että yhden viime vuosien kovimmista urotöistä – Hamiltonin lyöminen mestaruustaistossa – tehnyt saksalainen himmentää kommenttien sarjatulella sädekehäänsä. Rosbergista on hyvää vauhtia tulossa F1-varikon uusi Jacques Villeneuve, jolta saa värikkään sitaatin aiheesta kuin aiheesta.