Keskiviikkona menehtynyt Leo Kinnunen vei Suomea autoilun maailmankartalle, sanoo Kinnusen F1-uraa ja sittemmin Valtteri Bottasta tukenut Antti Aarnio-Wihuri.
Kinnusen maallinen taival tuli päätökseen keskiviikkona 73 vuoden iässä pitkäaikaisen sairauden seurauksena. Aarnio-Wihuri tapasi Kinnusen viimeisen kerran pari vuotta sitten, kun hänen kanssaan pystyi vielä keskustelemaan, vaikkakin vaivoin.
Toista kymmentä vuotta sitten saatu aivoinfarkti vaikutti merkittävästi loppuelämän ajan.
– Viimeiset ajat olivat tosi huonoja. Valitettavaa, mutta tämä maailma on tämmöistä, Aarnio-Wihuri toteaa.
Kinnunen ajoi F1-sarjassa ensimmäisenä suomalaisena kaudella 1974. Talli oli Aarnio-Wihurin omistama ja häneltä nimen saanut AAW Racing Team. Ajokkina toimi edelliskauden Surtees-tallin auto, joka osoittautui täydeksi sudeksi. Kuudesta osakilpailusta Kinnunen selviytyi kilpailuun vain kerran, ja silloinkin kohtalona oli keskeytys.
– F1-juttu meni vähän pieleen, kun tilanne oli niin vaikea. Toisaalta hänellä oli niin kova polte päästä mukaan, ettei sitä asiaa valmisteltu kunnolla, vaan mentiin vain mukaan, muistelee Aarnio-Wihuri.
– Tulokset oli heikot ja se oli arvattavissakin. Jos olisi ollut kunnon kalusto käytössä, niin hän olisi varmasti pärjännyt taitavana autonkäsittelijänä.
Aarnio-Wihuri muistuttaa, kuinka merkittävän työn Kinnunen teki suomalaisen moottoriurheilun eteen.
– Kun hän oli viimeiset kymmenen vuotta poissa julkisuudesta, niin moni ihminen on jo unohtanut hänet. Se on valitettavaa, koska hän oli sen ajan suomalaisista ykkönen. Hän teki erinomaisesti Suomea tunnetuksi maailmalla, hän sanoo.
– Leksa oli kova yrittämään ja paneutui tehtäväänsä erittäin perinpohjaisesti. Hän oli myös kovin voitontahtoinen. Jos vain mahdollista, niin kyllä hän yleensä eturivissä oli. Ei oikein parempaa kuskia siihen aikaan ollut. Hän oli ihan ykkönen Suomessa, mutta myös maailmalla monessa paikassa pärjäsi erittäin hyvin.