Viime kaudella isoja pistepotteja yksittäisillä radoilla menettänyt Valtteri Bottas on käyttänyt F1-kausien välissä paljon aikaa itselleen huonosti sopivien ratojen opettelemiseen. Kaikissa tapauksissa kyse ei edes ole paikasta, vaan radan pinnoitteesta.
MAINOS
F1-testit päivittäin
C Morella!C More näyttää kaikkien kahdeksan testipäivän huippuhetket (26.2.-1.3. sekä 6.3.-9.3.) kello 22.45.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Bottas hukkasi ensimmäisellä Mercedes-kaudellaan taistelun maailmanmestaruudesta Lewis Hamiltonille kesätauon jälkeen. Suomalaiskuskilla oli ongelmia löytää oikeita säätöjä varsinkin hitaisiin mutkiin sopiviksi. Ongelmia ilmeni niin Monacossa ja Belgiassa kuin Singaporessa ja Malesiassakin.
Bottas kertoo, että viime kauden epätasaisuus on ollut iso kehityskohde kausien välissä.
– Käytin joulu-tammikuussa paljon aikaa siihen, kun meillä oli tapaamisia tiimin kanssa. Varsinkin kisoihin, olosuhteisiin ja sessioihin, joissa en suoriutunut sillä tasolla, jolla olisi pitänyt, Bottas taustoittaa MTV Sportille.
– Opin niistä paljon ja keskityin paljon siihen, mutta haluan myös parantaa niitä parempia kisoja. Olen keskittynyt enemmän heikkouksiini, mutta pitää muistaa myös vahvuutensa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Yksi ongelmiin vaikuttanut asia on kyseisten ratojen pinnoite. Monesti nimenomaan vanha ja kovettunut asfaltti on ollut myrkkyä Bottakselle. Testipaikkana toimivalla Barcelonan radalla pinnoite on uusittu tähän kauteen.
– Asfaltti tuntuu todella erilaiselta. Se on paljon sileämpi ja tummempi, jolloin auringonpaisteessa lämpötila on korkeampi. Minä pidän tästä enemmän, koska olen ajanut parhaat kisani sileällä alustalla, Bottas sanoo.
– Se tekee radasta paljon nopeamman, joten tulemme saamaan todella hyviä kierrosaikoja varsinkin sitten, kun porukka alkaa testata suorituskykyä, hän ennakoi tulevaa testiviikkoa.
– Minun on pitänyt oppia aika paljon kovemmasta pinnasta.
Uudella asfaltilla on myös kääntöpuolensa. Datan vertaaminen viime vuoteen on hankalampaa, kun osa saavutetusta kehityksestä voikin olla yhtä hyvin peräisin radan uudesta pinnoitteesta.
Bottas siirtyi Mercedekselle kesken edellistä talvikautta, jolloin auto oli jo ehditty suunnitella Hamiltonin ja Nico Rosbergin tarpeisiin.
– Auton yleinen mekaaninen käyttäytyminen oli erilainen kuin mihin olin tottunut. Minun piti sopeutua siihen ja muuttaa ajotyyliäni joillain radoilla ja asetuksilla.
– Jouduin ajamaan säädöillä, joista en pitänyt kovin paljon. Mutta aina pitää tehdä kompromisseja. Jotkut autot ovat sinulle vaikeampia ja jotkut helpompia. Toivon, että tämä on helpompi, hän sanoo uudesta ajokistaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.