Analyysi: Valtteri Bottas teki hämmentävän havainnon Max Verstappenin autosta – Mercedeksen haavoittuvuus on löytynyt

GettyImages-1264861262
2020 Formula One World Championship Limited
Julkaistu 11.08.2020 06:45
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Täysin Mercedeksen dominanssilta vaikuttanut F1-kausi sai yllättävän käänteen Britannian Silverstonen radalla, kun Red Bull nousi yhtäkkiä voittajaksi Mersun hallittua tapahtumia samalla radalla vain viikkoa aiemmin. Onko tästä käänteestä luomaan uutta jännitystä koko poikkeuskauden lopulle?

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Espanjan GP suorana 14.-16.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Espanjan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Sarjan rengasvalmistaja Pirelli säikähti edellisessä Silverstonen kisassa tapahtuneita renkaiden rikkoutumisia ja pehmensi tarjolla olleita seoksia. Lisäksi renkaiden ilmanpaineen alarajaa nostettiin.

LUE MYÖS: Valtteri Bottas puhuu suunsa puhtaaksi tallipomon eri näkemyksestä huolimatta: "Ottaa suoraan sanottuna päähän"

Max Verstappen onnistui ajamaan voittoon, kun Red Bull otti kisaviikonlopun hallintaansa saatuaan aiempaa pehmeämmät renkaat toimimaan huomattavasti Mercedestä paremmin. Tiimin voitonjuhlien riehakkuudesta näki, että ajamalla tullut voitto kahdesta vastaan taistelleesta Mersusta tuntui todella hyvältä.

Itse asiassa alkutahdit voitolle lyötiin jo lauantain aika-ajossa, jossa hollantilainen ajoi ensimmäistä kertaa nykyrengaskäytäntöjen aikana toisen osion nopeimman kierroksensa kolmesta rengasseoksesta kovimmalla. Verstappen sai näin ollen nuo renkaat käyttöönsä heti kisastartissa ja pystyi ottamaan Mercedeksen autoilta kärkipaikan varikkotaktiikallaan.

Paalupaikalta startannut Valtteri Bottas palasi ensimmäiseltä varikkokäynniltään radalle juuri Verstappenin eteen, mutta joutui pehmeämpiin renkaisiin vaihtaneen Red Bull -kuskin ohittamaksi heti seuraavissa mutkissa. Tämän jälkeen suomalainen sai ihmetellen katsoa edessä kiitäneen auton vauhtia.

– Jotain meidän täytyy selvästi parantaa verrattuna Red Bulliin, Bottas kummasteli kisan jälkeisessä lehdistötilaisuudessa.

– Näin Maxin renkaat kisan lopussa ja ne näyttivät täydellisiltä, ja minun ja Lewisin renkaat olivat aika pahasti rakoilla. Siinä on ero, josta en ainakaan vielä tiedä, mistä se johtuu. Jouduimme katsomaan renkaiden perään nopeissa mutkissa, joissa Max pystyi nähtävästi ajamaan ne aika mukavasti.

Lämpötilan nousu liian helppo selitys

MM-johtonsa mukavoittama Mercedes näyttää todella tulleen yllätetyksi housut nilkoissa. Aika-ajossa kenestäkään ei ollut haastamaan mustia autoja, mutta kisavauhdissa sille kävi pahemman luokan arviointivirhe. Kisasunnuntain korkea, yli 40 asteen radan lämpötila edesauttoi yllätyksen syntyä.

– Perjantaina kaikki näytti olevan ihan ok. Emme tietenkään ajaneet niin pitkiä stinttejä harjoituksissa, mutta (sunnuntaina) radan lämpötila oli vähän korkeampi. Uskon, että siinä tuli eroa, ja jotenkin niiden auto pystyi pitämään renkaat paremmin kuosissa, Bottas arvioi MTV Urheilulle.

– Kyllä se yllätti tosiaan, että kuinka vahvoja he olivat meihin (verrattuna), koska se ero tuli ihan täysin renkaista.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Valtteri Bottas kertoo MTV Urheilun haastattelussa Red Bullin tarjoaman yllätyksen taustoista.

Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff muistaa vanhastaan, että kuumat olosuhteet ovat tehneet temppuja tiimin kyvylle hallita renkaitaan. Tällä kaudella tilanne näyttää taas vahvasti siltä, että viileät olosuhteet sopivat jälleen paljon paremmin Mersulle, mutta asia ei ole aina pelkistettävissä näin.

– On vähän turhan yksinkertaista sanoa, että se johtuu siitä, että on kuumempi sää, Wolff aloittaa.

– Siinä tullaan siihen faktaan, että meillä on auto, jossa downforce on voimakasta. Ja silloin, kun olosuhteet muuttuvat – lämpötilat nousevat, rengasseokset pehmenevät, ilmanpaineet nousevat – meidän täytyy tunnustaa, että Red Bullilla on aika nopea auto, hän tiivistää.

LUE MYÖS: Pettynyt Mercedes-pomo lausui muille talleille tuiman varoituksen: "Nämä ovat niitä päiviä, joita kilpailijoidemme täytyy pelätä"

Näissä tilanteissa Mercedes on kuitenkin aina ollut nopea oppimaan. Nyt Wolff uskoo tiimin tekevän liikkeitä jo ennen tulevan viikonlopun Barcelonan kisaa.

– Meillä on kourallinen päiviä keksiä ratkaisuja ja testata niitä perjantaina Barcelonassa. Näinä päivinä, jolloin häviämme, me opimme myös eniten.

Red Bull on tehnyt kotiläksyt, Mercedes ei

On tietysti naiivia olettaa, etteikö Mercedes onnistuisi valtavilla resursseillaan ja menestyskokemuksellaan ratkaisemaan asiaa. Auton suunnittelun ytimeen menevissä ratkaisuissa laiva kuitenkin saattaa kääntyä yllättävän hitaasti.

– Red Bull näytti Mercedekselle kaapin paikan. He näyttivät ihan selkeästi, että miten renkaita pitää hallita tuollaisessa kisassa, sanoo C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen.

Myös Aaro Vainio nosti esiin sunnuntain F1-lähetyksessä, että kausi on vähitellen siirtymässä kaikille tiimeille tuntemattomille pelikentille, joissa mahdollisuus yllätyksiin kasvaa entisestään. Ensi viikonloppuna ajetaan Barcelonassa, sitten Belgian Spassa ja Italian Monzassa, mutta tämän jälkeen sirkus siirtyy vieraammille maille Mugelloon, Imolaan, Portugalin Algarveen ja Saksan Nürburgringille. Näistä vain viimeinen kuuluu varmasti Mercedeksen vahvuuksiin, jos lokakuun sää on oletetun viileää.

– Totta kai Mercedes pystyy nyt reagoimaan, kun heillä on dataa, mitä renkaissa tapahtuu ja miksi heidän autonsa kuluttaa rengasta. Miten autoa pystytään muuttamaan, jotta rengaskuluma paranee – se on toinen kysymys, Vainio sanoo.

– Sieltä on tulossa Mugello, jossa on pitkiä nopeita mutkia, jotka varmasti syövät rengasta, ja jos siellä mennään pehmeällä renkaalla, niin hupskeikkaa, siellä on Red Bull äkkiä haastamassa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

C Moren studiotiimi keskusteli Niki Juuselan johdolla Mercedeksen ja Red Bullin voimasuhteiden äkillisestä heilahduksesta.

Oikarinen uskoo, että kyse saattaa olla hallitsevassa asemassa olleen Mercedeksen huomion herpaantumisesta. Tiimi on hallinnut sarjaa viime kauden lopusta alkaen mielin määrin.

– Luulen, että Mercedes on ollut niin dominoivassa asemassa, että tällaiset yksityiskohdat menevät vähän ohi. On aina luotettu siihen, että kyllä me pärjätään, ajetaan kärkeen ja karkuun, ajetaan kovalla renkaalla ja kaikki on hyvin, Oikarinen sanoo.

– Muut tallit ovat koko ajan joutuneet kaivamaan hirveän syvältä näitä juttuja, optimoimaan kaiken ja käyttämään hyväkseen. Tämä nurkka on vähän jäänyt Mercedekseltä pimentoon. Muut ovat tehneet kotiläksynsä ja osaavat hallita pehmeän renkaan – Mercedes ei.

Tuoreimmat aiheesta

F1