Mercedeksen viime vuosien ainoiden heikkouksiin kuulunut moottorin jäähdytystarpeen säätely on noussut jälleen puheenaiheeksi ennen aavikolla ajettavaa Bahrainin F1-kisaa.
Ferrari on onnistunut jo muutaman kauden ajan hyödyntämään kuumassa ilmanalassa ajettavat kisat huomattavasti päävastustajaansa paremmin.
Formula ykkösissä kaikki katteisiin sijoitettavat ilmanottoaukot heikentävät auton aerodynamiikkaa, joten jäähdytystarve viedään yleensä aivan äärirajoille.
Jutun videolla Bottas tekee yhden Australian kisan harvoista ohituksistaan Force Indian Esteban Oconista.
MAINOS
Bahrainin F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 13.55 ja 17.55
Lauantai: Harjoitukset klo 14.55, aika-ajo klo 17.55
Sunnuntai: Bahrainin GP klo 17.55, ennakkotunnelmat klo 16.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Australian GP:ssä sekä Valtteri Bottas että Lewis Hamilton raportoivat samasta ongelmasta. Kummallakin oli vaikeuksia seurata edellä ajavaa autoa, mikä näkyi heti moottorin lämpötilan nousuna.
– Olin koko ajan rajoilla, mutta hermoilin jatkuvasti siitä, että rikon moottorin, Hamilton tunnusti Autosportille.
– Jäähdyttelin sitä ja kun pääsin suhteellisen lähelle, se tuli takaisin. Minä siis jatkuvasti kiristin ja hölläsin vauhtia, britti jatkoi.
Myös Valtteri Bottaksella oli ongelmia nousta 15. lähtöruudusta hitaampiensa ohi.
– En voinut laittaa muille autoille painetta, vaan pystyin ainoastaan seuraamaan kaksi kierrosta, vetäytymään ja yrittämään sitten uudelleen, Bottas kertoi.
Tänä vuonna halo-turvakaaren lisääminen autoon on vaikuttanut ohjaamon vieressä oleviin ilmanottoaukkoihin.