C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen povaa Valtteri Bottakselle hikistä iltapäivää Silverstonen osakilpailussa. Yhdeksännestä lähtöruudusta starttaava edelliskilpailun voittaja saa tehdä kaikkensa noustakseen mukaan palkintopallitaisteluun.
MAINOS
Britannian F1-viikonloppu
C Morella!Sunnuntai: Britannian GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!
F2-kisat: la klo 16.55 ja su 11.15
GP3-kisat: la klo 18.25 ja su 9.55Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Jo valmiiksi lähtöruuturangaistus niskassaan aika-ajoihin lähtenyt Bottas joutui tyytymään pettymyksekseen neljänteen sijaan. Viiden ruudun sanktion myötä edessä oli pudotus letkan keskivaiheille yhdeksönteen lähtöruutuun.
Sunnuntain pääkoitokseen kymmenen parasta lähtevät liikkeelle renkailla, jolla Q2-osion paras aika on ajettu. Mercedes taktikoi Bottakselle tuloksen soft-renkailla, joka on astetta muiden kuljettajien valintaa kovempi seos.
Tämä avaa mahdollisuuden taktiseen etuun kisassa. Bottas voi teoriassa yrittää pysyä radalla muita kauemmin, hakien tätä kautta ohituksia edellään ajavista.
Silverstonen epävakaissa sääolosuhteissa taktiikassa on kuitenkin suuret riskinsä. Mikäli kilpailuun lähdetään märän kelin renkailla, menettää Bottas rengasetunsa.
Oikarinen ymmärtää Mercedeksen ja Bottaksen päätöstä.
- Niin kauan kun sateesta ei ole sataprosenttista varmuutta, olisi ollut silkkaa hölmöyttä olla yrittämättä jotain erilaista. Jos sataa, on kaikille joka tapauksessa samat renkaat, mutta kuivalla Bottas voi hakea etua tätä kautta, Oikarinen analysoi.
Bottaksella on edessään sama tilanne kuin tallikaveri Lewis Hamiltonilla viikkoa aiemmin. Tuolloin vaihdelaatikon vaihdosta lähtöruuturangaistuksen saanut britti nousi kisassa neljänneksi, mutta lopussa hän ei onnistunut ohittamaan Red Bullin Daniel Ricciardoa selvästä nopeusedusta huolimatta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Oikarisen mukaan Silverstone on ohittamisen kannalta piirun verran Spielbergia parempi rata. Helppoa se ei kuitenkaan missään tapauksessa ole.
- Pitkä takasuora sekä radan kolmas mutka mahdollistavat ainakin teoriassa ohittamisen. Ongelmana ovat kuitenkin pitkän nopeat mutkat, joiden takia edellä ajavan auton seuraaminen on näillä autoilla eritäin vaikeaa. Valtterin kannalta podiumille nouseminen ei tule olemaan helppo tehtävä, mutta mahdollista se on.
Arpominen olosuhteiden kanssa tarjoaa talleille myös mahdollisuuden kikkailuun auton säätöjen kanssa. Tallit voivat hakea riskivedolla optimaalista suorituskykyä joko kuivalle tai märälle kelille.
- Aika-ajoissa ei ollut selkeästi havaittavissa, että tallit olisivat valinneet selvästi jomman kumman kelin säädöt. Takaa starttaavien Ricciardon ja Fernando Alonson kannattaisi hakea pientä riskiä säätöjen suhteen, Oikarinen toteaa.