Valtteri Bottaksen ongelmat viime viikonlopun Italian F1-kisassa Monzassa johtuivat pitkälti suomalaisen putoamisesta kärkijoukon keskelle. Mercedes yritti kisan aikana helpottaa Bottaksen tilannetta, mutta osien vaihtaminen vaati neuvottelua teknisten tarkastajien kanssa.
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen päätös lähestyy – F1-toimittajalla kuumaa sisäpiiritietoa Ferrarin asiakastallien tilanteesta
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Toscanan GP suorana 11.-13.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Toscanan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Bottas menetti Monzassa otteensa pudottuaan heti ensimmäisellä kierroksella kakkosruudusta kuudennelle sijalle. Tämän jälkeen hän yritti epätoivoisesti kamppailla tietään ylöspäin, mutta auton jäähdytysongelmat ja ohittamisen vaikeus estivät suunnitelmat.
Jo kisan aikana Bottaksen kohdalla heräsi epäilyitä siitä, että suomalaiskuski olisi rikkonut jotain autonsa pohjasta tai keulasta ajamalla lukkojarrutuksen jälkeen hidastetöyssyn yli jo lämmittelykierroksella. Mercedes tutki auton perusteellisesti ja totesi, ettei tämä vaikuttanut ajettavuuteen.
– Kun katsoimme auton dataa ensimmäisiltä kierroksilta, pystyimme näkemään, että se oli itse asiassa kunnossa, kertoo ratatoimintojen johtaja Andrew Shovlin Mercedeksen kisayhteenvedossa.
– Kyse oli vain voimayksikön jäähdyttämisestä sekä renkaiden kuumenemisesta ruuhkassa, mutta kisan edetessä nähtiin, ettei Valtteri kärsinyt niistä yksin, Shovlin selittää.
Myöskään uudet rajoitukset moottorikarttojen käyttössä eivät Mercedeksen mukaan merkittävästi heikentäneet ohitusmahdollisuuksia. Sen sijaan auton ylikuumeneminen muodostui isoksi ongelmaksi.
Tekninen tarkastaja nähtiin tv-kuvissa punnitsemassa osia
Bottas joutui kisan aikana säästelemään moottoriaan ylikuumenemisen takia. Mercedes oli valinnut autoonsa moottorikatteet, joissa jäähdytysaukot olivat sopivammat vapaassa ilmassa ajamiseen – eli muiden autojen edellä keulilla, kuten oletus eturivin valtaamisen jälkeen oli.
Kun kisa keskeytyi punaisilla lipuilla Ferrarin Charles Leclercin ulosajon myötä, autot kerääntyivät varikkosuoralle odottamaan uusintalähtöä. Tässä kohtaa autoihin on sallittua tehdä rajattuja toimenpiteitä.
Tv-kuvissa näkyi tilanne, jossa Mercedeksen insinöörit keskustelivat Kansainvälisen autoliiton FIA:n teknisen delegaation johtajan Jo Bauerin kanssa vertaillen ilmanohjaimia keskenään. Shovlin kertoo, että aiemmin tallit ovat saaneet tehdä enemmän muutoksia punaisten lippujen aikana.
– Ennen saimme tehdä muutoksia turvakaariin, jousitussäätöihin, ajokorkeuden säätöön ja niin edelleen, mutta nykyään saa muuttaa vain jarrujen ja moottorin jäähdytystä, Shovlin kertoo.
– Kokemuksemme aiemmasta kisasta oli, että automme käy kuumempana kuin haluaisimme. Pystyimme vähän avaamaan autoa (jäähdytysilmalle).
Keskustelut Bauerin kanssa menivät kuitenkin vielä yksityiskohtaisempiin sääntöpykäliin.
– Punnitsimme osia siinä, koska toinen sääntö kieltää lisäämästä painoa autoon kisan aikana. Saimme siis vaihtaa osia, kunhan ne eivät olleet millään tavalla painavampia. Siksi meidän piti käydä niitä läpi, jotta täytämme sen säännön, mutta pystymme myös lisäämään jäähdytystä, Shovlin perustelee.
Bottas oli lopulta kisan viides.