Britannian elokuisen lentokaaoksen syynä oli kaksi identtisesti nimettyä reittipistettä, ilmenee Britannian ilmailuviranomaisen (NATS) alustavasta raportista.
NATS joutui elokuun lopussa rajoittamaan Britannian lentoliikennettä saarivaltiossa lennonjohtojärjestelmään tulleen häiriön seurauksena.
Lue lisää: Vika lennonjohtojärjestelmissä sotkee lentoliikennettä Britanniassa
Alustavan raportin mukaan häiriön aiheutti lennonsuunnittelujärjestelmään syötetty lentosuunnitelma, jossa oli kaksi identtisesti nimettyä reittipistettä.
Häiriön vuoksi järjestelmä ei enää kyennyt käsittelemään lentosuunnitelmia automaattisesti, vaan ne piti käsitellä manuaalisesti, mikä johti laajoihin myöhästymisiin ja lentojen peruuntumisiin niin Britanniassa kuin ulkomaillakin.
NATS arvioi raportissaan, että häiriön vuoksi Britannian ilmatilassa liikennöineistä 5500 lennosta noin 575 viivästyi.
Identtisiä reittipisteitä ympäri maailmaa
Raportin mukaan Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö (ICAO) ja muut elimet ovat pyrkineet poistamaan reittipisteiden päällekkäisiä nimiä, mutta niitä on edelleen ympäri maailmaa.
Nykyisten standardien mukaan samannimisten reittipisteiden tulisi olla maantieteellisesti kaukana toisistaan sekaannusten välttämiseksi, raportissa sanotaan.
Britannian lentoliikenteen sekoittaneet reittipisteet sijaitsivat maan ulkopuolella ja ne olivat noin 7000 kilometrin päässä toisistaan reitin alkupäässä ja loppupäässä.
Identtisien nimien takia järjestelmä ei kyennyt poimimaan reittipisteiden välissä ollutta kelvollista lentosuunnitelman osaa.
Lue myös: CNN: Naisen jalka jäi jumiin lentokentän liukukäytävällä – jouduttiin amputoimaan
Lennonjohtojärjestelmät Britanniassa on raportin mukaan suunniteltu niin, että ne siirtyvät häiriön sattuessa turvalliseen tilaan, joka edellyttää toimenpiteitä ihmiseltä.
Tässä tapauksessa järjestelmä ei kyennyt määrittelemään turvallista toimintatapaa eikä varmistamaan tietojen oikeellisuutta, joten se ei kyennyt jatkamaan toimintaansa.
Lentotiedot ovat turvallisuuden kannalta kriittisiä tietoja, jotka välitetään lennonjohtajille, joten järjestelmien on oltava varmoja lähettämiensä tietojen oikeellisuudesta.
Järjestelmän toiminnan keskeytys varmisti sen, ettei lennonjohtoon menisi vahingossa virheellistä tietoa, raportissa todetaan.
Raportin mukaan järjestelmään on nyt tehty muutoksia tämän kaltaisten tilanteiden varalle.