Korsisaari-yhtiön kalustonuusinnassa on tullut paha moka.
Yhtiön tilaamassa neljässä uutuudenkiiltävässä linja-autossa ei nimittäin ole laisinkaan stop-nappulaa.
– Se oli kyllä pyydetty, mutta maahantuojalta on unohtunut ruksata se kohta, selvittää Korsisaaren linja-autoista vastaava yksikönpäällikkö Raimo Salminen.
– Kuka autot on valmistanut?
– Kyllä ne mersuja on.
Pysähtymispainike siis puuttuu, mutta tarjoilunappi autoista löytyy. Sen painamisesta ei kuitenkaan ole apua pois jäämisessä.
– Sitä painamalla ei tapahdu mitään. Sitä nappulaa ei ole kytketty eikä se johda mihinkään, Salminen kertoo.
"Tilatessa tuli pieni fiba"
"Hyppäsin Helsingistä uudenkarheaan Korsisaaren bussiin. Kuski kysyi erikseen, olenko matkalla Nurmijärven kirkonkylän päätepysäkille. Ihmettelin kysymystä, koska leimasin matkani kuukausilipulla, jolloin määränpäätä ei tarvitse erikseen ilmoittaa.
Yleensä jäänkin pois päätepysäkillä, mutta nyt sain kesken matkaa tiedon, että pitäisikin jäädä aiemmin pois ja käydä ruokakaupassa.
Hämeenlinnanväylällä tuli torkahdettua, ja heräsin juuri ennen kun piti jäädä pois. Sitten tulikin kiire, kun stop-nappia ei löytynyt mistään. Istuinpaikan yläpuolella paneelissa oli vain yksi punainen nappi, tarjoilua varten. Tosin mitään tarjoilua näin lyhyellä matkalla ei järjestetä.
Ehdin kuitenkin kävellä kuskin luo ja pyytää bussia pysähtymään juuri ennen pysäkkiä." - Mies 31 v.
”Tulin kaupunkiin upouudella Korsisaaren bussilla. Kun piti jäädä pois, etsiskelin pysäytysnappulaa.
Tarjoilunappula löytyi, mutta ei sitä Seis-nappulaa. Menin kuljettajan luo ja hän sanoi, että tuli tilatessa "pieni fiba", unohtui ne Seis-nappulat.
Että sellainen bussi.”
- Nainen 64 v.
– Kuinka busseista sitten pääsee ulos, miten kuljettajia ja matkustajia on ohjeistettu?
– Bussiin nouseville matkustajille kerrotaan, että pysähtymisnappeja ei ole. Heitä on pyydetty ilmoittamaan selvästi, kun he haluavat jäädä pois.
– Millä tavalla poistumishalukkuudesta pitää ilmoittaa?
– Kertomalla haluavansa jäädä pois. Nämä linjat ovat hyvin hiljaisia, ja kyllä niissä kuuluu, jos vaikka bussin keskivaiheilla ilmoittaa jäävänsä pois.
– Siitä ei kyllä tule ongelmia, edellyttäen, että kuskilla on kuulo kunnossa, Salminen murjaisee.
Salmisen mukaan matkustajille koituvaa epämukavuutta yritetään minimoida käyttämällä epäonnisia autoja linjoilla, joilla pysähtymisen tarve on mahdollisimman vähäinen.
– Etupäässä näitä autoja pyritään käyttämään pikavuoroilla ja koululaiskuljetuksissa, missä ajetaan paikasta a paikkaan b. Linjaliikenteessä autojen liikennöimät reitit ovat ennätyksellisen hiljaisia.
Linja-autot käyvät nyt yksi kerrallaan maahantuojalla jälkiasennuksessa.
Yhtiölle pysähtymisnapin unohtuminen on hyvin harmillista, sillä se lykkää autojen täydellistä käyttöönottoa ja aikaviive aiheuttaa välillisiä kustannuksia.
Esimerkiksi vanhojen bussien huoltojen aikana on ongelmia, kun korvaavaakin kalustoa pitää ylättäen viilata.