Tuntuuko, että kuljettaja sulkee bussin ovet aivan nenäsi edestä? Tästä se voi johtua

Osaatko käyttäytyä julkisissa liikennevälineissä? 4:40
KATSO MYÖS: Osaatko käyttäytyä julkisissa liikennevälineissä?

On ikävä tunne, jos bussi ehtii mennä aivan nenän edestä, mutta syy on todennäköisimmin hyvin inhimillinen.

Linja-autot, kuten muukin joukkoliikenne, kulkevat tunnetusti minuuttiaikataulun mukaan. Paljonko kuljettajilla on varaa pelisilmään, jos pysäkille juoksee vielä yksi mattimyöhäinen noustakseen kyytiin?

– Aikataulut ovat toissijaisia. Prioriteetti yksi on kuitenkin turvallisuus, Helsingin seudun liikenteen bussilinjoja ajava kuljettaja Frank Ahrenberg sanoo.

Ahrenbergin mukaan aikatauluista pyritään tietysti pitämään kiinni, eikä ihan jokaista useiden metrien päästä pinkovaa juoksijaa yksinkertaisesti voi jäädä odottamaan. Jos bussi on kovasti myöhässä aikataulustaan, sekin tuottaa matkustajille harmia.

– En jaksa uskoa, että niin hirveän usein tapahtuisi, että ovet lyötäisiin nenän edestä kiinni. Mutta se voi helposti tuntua tältä varsinkin runkolinjoilla.

Kuljettaja joutuu huomioimaan myös muun liikenteen

Helsingin seudun liikenteen runkolinjat liikennöivät "metromaisesti" tiheillä vuoroväleillä, jolloin aikataulu onkin melko tiukka. Osa runkolinjan busseista on vieläpä nivelbusseja, eli sisäänkäyntejä on kolme kappaletta.

– Kun tullaan pysäkille, kuljettaja katsoo, että tuossa on porukka, joka on nousemassa kyytiin. Kun hän näkee, että he ovat nousseet kyytiin, hän laittaa ovet kiinni ja alkaa keskittymään siihen, että hän voi lähteä turvallisesti liikkeelle. Jos sieltä joku tulee juosten ja vielä sellaisesta kulmasta, että kuljettaja ei näe peileistä, jää helposti pysäkille, Ahrenberg kertoo.

Kuljettaja on siis siirtänyt huomionsa siihen, onko edessä tilaa ja tuleeko vierestä autoja.

– Pysäkit ovat sen verran lyhkäisiä, että kun lähdet liikkeelle ja olet jo vähän siinä ajotiellä, et voi enää pysähtyä. Sitten se on oikeasti lähdettävä, muuten olet muun liikenteen edessä.

Kuljettaja ei voi myöskään päästää matkustajia kyytiin, jos bussi seisoo jo liikennevaloissa, vaikka valot olisivatkin heti pysäkin jälkeen.

– Meidän kuuluu työskennellä pysäkillä. Joku kertoi, että poliisi oli nähnyt, kun hän oli ottanut matkustajan kyytiin liikennevaloissa ja saanut sitten sakon siitä.

Katso myös: Osaatko antaa linja-autolle riittävästi tilaa? Näin paljon se sitä vaatii

Osaatko antaa linja-autolle riittävästi tilaa? Näin paljon se sitä vaatii 8:36
Autoliiton videolla annetaan ohjeita linja-auton huomioimiseen liikenteessä. Linja-auton kohtaamiseen liittyy useita tilanteita, joissa henkilöauton kuljettajan on oltava valmis joustamaan omista oikeuksistaan.

Lue myös:

    Uusimmat