Bussiyhtiön moka maksoi matkustajille satoja euroja – "Olkaa yhteydessä"

AOP110225 Föli
Kuvituskuva.All Over Press
Julkaistu 11.02.2025 20:53

Sara Güven

sara.guven@mtv.fi

Fölin järjestelmähäiriö koski noin 30 00 korttia, joista noin 370:lle kortille aiheutui ylimääräisiä katevarauksia sekä veloituksia. 

Fölin järjestelmähäiriön vuoksi osalle matkustajista on aiheutunut katevarauksia ja ylimääräisiä veloituksia, jos asiakas on maksanut matkansa lähimaksulla, Turun seudun joukkoliikenteen tarjoaja Föli kertoo tiedotteessaan.

Häiriö alkoi keskiviikkona 5. helmikuuta noin kello 14.30 ja loppui torstaina 6. helmikuuta noin kello 11.

– Kaikki mahdolliset lisäveloitukset palautetaan asiakkaille automaattisesti, eikä Fölin asiakaspalveluun tarvitse olla yhteydessä. Yhteydenotto ei myöskään nopeuta käsittelyä, Föli neuvoo.

Katevaraukset on Fölin mukaan saatu peruttua ja yli 30 euron veloitukset hyvitettyä asiakkaille lauantaiaamuna. 30 euroa pienemmät veloitukset on hyvitetty tiistaina. Rahanpalautus saattaa tapahtua osissa eli koko veloitettu summa ei välttämättä palaudu kerralla.

– Mikäli rahat eivät ole palautuneet viikon 8 aikana, olethan yhteydessä Föliin, tiedotteessa neuvotaan.

Ongelman aiheutti järjestelmässä ollut vika, joka on saatu korjattua ja järjestelmätoimittajien kanssa on varmistettu, että sama ongelma ei toistu. Uusiin lähimaksuihin häiriö ei vaikuta.

Asiakkaat voivat anoa korvausta pankkitoiminnan kuluista todellisten kulujen mukaan. 

Jopa tuhansien eurojen katevarauksia

Järjestelmähäiriö on herättänyt myös keskustelua. Ilta-Sanomat kertoi viime viikolla Turun seudulla asuvasta Sofiasta, jolta oli velotettu 60 kertaa yhden kertamaksun verran.

Myös Facebookissa Turun puskaradio -ryhmässä useat käyttäjät kertovat kokemuksistaan.

Ryhmässä useampi käyttäjä kertoo, kuinka häiriön seurauksena heidän tileiltään veloitettiin jopa 1500 euron suuruinen summa. Toinen kertoo tililtä lähteneen 1600 euroa.

Tuoreimmat aiheesta

Turku