OP-ryhmän kymmenientuhansien asiakkaiden Visa-kortilla on näkynyt kaksinkertaisia katevarauksia.
Asiasta uutisoineen Ylen mukaan asiakkaan tekemän oston lisäksi tilillä on voinut näkyä toinen samansuuruinen katevaraus.
OP:n mukaan järjestelmähäiriö havaittiin viikko sitten perjantaina ja korjattiin viikonlopun aikana. Arjen talouden palveluista vastaava johtaja Masa Peura OP-ryhmästä kertoi, että häiriöt koskivat noin viittä prosenttia tapahtumista hetkellisesti.
OP:n korttimaksuissa oli häiriöitä lauantaina. Pankki kertoi häiriön johtuneen sisäisestä järjestelmän hitaudesta.
Peuran mukaan OP tiedotti asiasta asiakkaille häiriötiedotteella sekä verkkosivuilla että matkapuhelimissa toimivissa palveluissa.
– Laitoimme häiriötiedotteen perjantaina, ja kun saimme häiriön korjattua, poistimme häiriötiedotteen viikonlopun alkupuolella, Peura sanoo.
Keväällä pankilla oli samantyyppinen ongelma
Joidenkin asiakkaiden tapahtumiin jäi häiriön takia näkyviin ylimääräisiä katevarauksia.
– Näistä tuplakatteista tiedotimme asiakkaille maanantaina. Samaan aikaan purimme suurimman osan, arviolta 80–90 prosenttia, ylimääräisistä katevarauksista.
Peuran mukaan kaksinkertaiset katevaraukset aiheutuivat pankin sisäisen järjestelmän hitaudesta. Edelleen on korjaantumatta jonkin verran luotollisia katetapahtumia.
– Luotolliset tapahtumat korjaantuvat sitä mukaa kun maksut menevät meidän kumppaneidemme prosessien läpi 14 vuorokaudessa eli ensi viikon perjantaihin mennessä.
Peuran mukaan nyt koetun kaltaiset häiriöt ovat hyvin harvinaisia.
– Meillä oli yksi vastaavantyyppinen häiriö kevään aikana. Silloinkaan asiakkaiden ei itse tarvinnut tehdä mitään.
Juttua päivitetty klo 16.46: Päivitetty Masa Peuran kommentilla, jonka mukaan OP ilmoitti viasta häiriötiedotteella sekä verkkosivuilla että matkapuhelimissa toimivissa palveluissa.