VR on vastaanottanut tuhansia korvaushakemuksia juhannusten myöhästyneiden junien seurauksena. Mistä kaikesta matkustaja voi hakea hyvitystä ja milloin matkustaja on niihin oikeutettu? Lue miten hakea korvauksia, jos vietit osan juhannusta myöhästyneessä junassa.
- Kaukoliikenteen junissa korvausoikeus syntyy, kun juna on vähintään tunnin myöhässä. Kun juna myöhästyy vähintään tunnin, asiakas on oikeutettu 25 prosentin korvaukseen lippunsa hinnasta.
- Jos juna myöhästyy vähintään kaksi tuntia, asiakas on oikeutettu 50 prosentin korvaukseen.
- Yli neljän tunnin viiveestä asiakkaalle hyvitetään koko lipun hinta.
- Kausilipulla matkustaneille korvaus maksetaan matkakohtaisesti.
VR:n palveluyksikön operatiivinen päällikkö Marianna Artman kertoo MTV Uutisille, että helpoin tapa hakea korvauksia myöhästyneen junan matkalipusta on täyttää VR:n nettisivuilta löytyvä lomake. Lomakkeen pääsee täyttämään esimerkiksi tästä.
Korvauslomakkeita tähän tilanteeseen on kahta lajia: 1) lomake pelkistä matkalipuista haettavaa korvausta varten, 2) lisäkulukorvaushakemus, jolla voi hakea korvausta myös muista myöhästymisen aiheuttamista kuluista. Kyseisen lomakkeen pääsee täyttämään tästä.
Lisäkuluja vai pelkät liput?
Mikäli myöhästyminen aiheutti matkalippujen lisäksi myös muita lisäkuluja, asiakas voi hakea korvausta sekä lipuista että muista kuluista lisäkululomakkeella samalla kertaa.
Lue lisää: Yöjuna Kemijärvelle pysähtyi yli 12 tunniksi lähes alkuunsa – nyt puhuu ensimmäistä kertaa yksin junalla matkustaneen tytön isä: "VR ei reagoinut ollenkaan"
Lippujen lisäksi mahdollisia kuluja voivat olla esimerkiksi ruokailu, taksimatka tai yöpyminen. Lisäkulujen maksamisesta VR päättää tapauskohtaisesti. Alle neljän euron summia ei hyvitetä.
– Käytännössä kaikki korvataan, mitä siitä voi aiheutua, että juna on myöhästynyt. Korvauksia menetetyistä tuloista haetaan jonkin verran, mutta ne katsotaan myös tilannekohtaisesti. Sitä ei pysty suoraan lupaamaan, että sitä hyvitetään.
Näin täytät lomakkeen
VR matkalipun hyvitys lomake
Sekä matkalippulomakkeessa että lisäkululomakkeessa on useampi täytettävä kohta. Ensimmäiseen kohtaan syötetään perustiedot kuten myöhästymisen päivämäärä, lipun tilausnumero ja hinta. Lomakkeessa kysyttävä tilausnumero pitäisi löytyä lipun oikeasta reunasta. Kun tiedot on täytetty, lomakkeen alalaidassa on Jatka-painike, josta pääsee seuraaviin kohtiin.
Mikäli matkasta ei aiheutunut muita kuluja, seuraavana on vuorossa vain oman tilinumeron ja omien yhteystietojen täyttäminen.
KorvaushakemusVR
Mikäli myöhästymisestä aiheutui myös muita kuluja kannattaa täyttää lomakkeista jälkimmäinen, jolloin voit hakea korvausta lipuista ja muista myöhästymisen aiheuttamista kuluista samalla kertaa.
Ensimmäisenä kerrotaan kuvaus tilanteesta, eli esimerkiksi: "Olin myöhästyneessä junassa ja jouduin lopulta ottamaan bussin Tampereelta Toijalaan."
lisäkuluhakemusVR
Toisessa näkymässä syötetään kulut. Jokainen kuluerä syötetään omalle rivilleen. Esimerkiksi ruokailu ja sen hinta. Liitteisiin laitetaan kuitit. Ilman kuittia ei saa korvausta.
VR:n palveluyksikön operatiivisen päällikön Marianna Artmanin mukaan on aina parempi, mitä tarkemmin lomakkeen täyttää.
– Jos ei jotain tarvittavaa tietoa suoraan löydy, me pyydämme sen asiakkaalta. Ei tarvitse panikoida, jos joku tieto uupuu.
Lisäkulukorvaushakemus2VR
Käsittelyn kannalta nopeinta on, jos lomakkeeseen laittaa tilausnumeron, omat yhteystiedot ja tilinumeron.
Viimeiseen näkymään syötetään tilinumero maksun suorittamista varten ja omat yhteystiedot, jotta VR voi ottaa yhteyttä mahdollisten lisäkysymysten kanssa.
VR Lisäkulukorvaushakemus
Juhannusviikonlopun sunnuntaina alkanut junakaaos on näkynyt korvaushakemusten määrässä.
– Korvaushakemuksia ja palautetta on tullut tuhansittain. Isoin määrä tuli selkeästi sunnuntain ja maanantain välillä. Varmasti on tulossa lisää, Artman sanoo.
VR:n tavoitteena on käsitellä kaikki hakemukset ja maksaa asianmukaiset korvaukset parin viikon sisällä. Mahdolliset puuttuvat tiedot hidastavat käsittelyaikaa.
Mikäli asiakkaalla ei ole pääsyä nettiin, esimerkiksi Helsingin aseman lipunmyyntipisteellä voi käydä täyttämässä lomakkeen paperille. Lomakkeen voi myös tulostaa ja postittaa.