Carlos Sainz toteutti viime keväänä likimain jokaisen F1-kuljettajan unelman, kun hän allekirjoitti sopimuksen Ferrari-tallin kanssa. Kaksivuotinen sopimus julkaistiin 14. toukokuuta 2020, vain kaksi päivää sen jälkeen, kun Ferrari oli tiedottanut Sebastian Vettelin lähtevän tallista kauden päätteeksi.
LUE MYÖS: Ex-tallikaveri Romain Grosjean paljasti ensimmäisen Kimi Räikköseltä saamansa tekstiviestin – "Sellainen Kimi oli"
Kun Sainzille tarjottiin Ferrarilta sopimusta, hän ei missään tapauksessa voinut vastustaa sitä; legendaarisessa italialaistallissa ajaminen oli ollut pitkään myös hänen unelmansa.
27-vuotias espanjalainen otti haasteen vastaan niin vakavasti, että päätti välittömästi muuttaa Italiaan.
Mutta vaikka yksi suuri unelma toteutuikin, tapa, jolla se tapahtui, oli Sainzin mukaan äärimmäisen koruton.
– Tarina on itse asiassa aika hauska, koska neuvottelut kestivät pitkään. Se kaikki tapahtui koronasulun aikana, joten neuvottelut käytiin Zoomin ja puhelimen välityksellä, mikä teki kaikesta vähän vaikeaa, Sainz kertoo Motorsportin haastattelussa.
– Meidän täytyi sopeutua tilanteeseen, ja allekirjoitin sopimuksen tämän saman pöydän äärellä, jossa nyt istun Madridissa, pienessä toimistossa, joka meillä on kotonamme.
Sopimuksen allekirjoittaminen ei ollut järin juhlavaa.
– Olimme viettäneet koko koronasulun yhdessä perheen kanssa, ja sitten eräänä päivänä heräsin kahdeksan aikoihin aamulla. Minulla oli pyjama päällä. Tulin tähän huoneeseen, ja näin isäni kynän kanssa. Hän sanoi: "Sinun täytyy allekirjoittaa tähän. Tämä on nyt se Ferrari-sopimus, ja se on varma, mikäli allekirjoitat."
– Niinpä allekirjoitin sen pyjama päällä, kahdeksalta aamulla heti herättyäni. Tuumin isälleni, että: "Okei, hyvää huomenta vain sinullekin."
Sopimus astui virallisesti voimaan tämän vuoden alussa, ja Sainz on ollut ensimmäisellä Ferrari-kaudellaan sanalla sanoen vakuuttava. Jotkut maalailivat hänestaä kakkoskuskia Charles Leclercille, mutta 16 osakilpailun jälkeen Sainz johtaa Leclerciä puolella pisteellä.
Sainzille on käynyt tämän kauden mittään hyvin selväksi se, mitä varsinkin italialaisille tarkoittaa, kun joku on Ferrari-kuljettaja.
– He ovat äärimmäisen intohimoisia ja kunnioittavia, jopa tavalla, jota en edes osannut odottaa. Kun he koskevat minua tai kättelevät kanssani, se on heille jotain todella erityistä. He todella kunnioittavat minua, ja olen heille kuin jonkinlaisella jalustalla. Se on aika vaikuttavaa.
– Kun olen heidän lähellään, heitä hermostuttaa. En ole koskaan aikaisemmin kokenut tällaista. Taputan heitä selkään ja sanon: "No niin, olen 27-vuotias ihan niin kuin sinäkin. Ota ihan rennosti, ja nappaa se kuva." Yleensä päädyn itse pitämään puhelinta ja ottamaan kuvan. Se kaikki on ihan hullua, ja rakastan sitä.
Sainz on oppinut myös sen, että Ferrari-kuljettajana joutuu miettimään sanomisiaan huomattavasti tarkemmin kuin muissa talleissa; pienestäkin sivulauseesta saatetaan tehdä mediassa valtava numero.
– Mukana tulee sellaista vastuuta, jota ei ole muissa talleissa. Se, että kilpailee jonkun maan puolesta, on erilaista. Ferrarilla ajaessaan ajaa Ferrarin ja Italian puolesta. Kuljettajan täytyy tiedostaa tämä ja tämän mukana tuleva vastuu.
– Minulle tämä on kunnia. Rakastan Italiaa.