Karille ajaneen risteilyalus Costa Concordian kapteenin oikeudenkäynti on jatkunut keskiviikkona Italiassa.
Oikeudenkäynnissä risteilyaluksen kapteeni, Francesco Schettino, myönsi jättäneensä laivan ennenaikaisesti, mutta sanoo sen johtuneen pakkotilanteesta.
Kapteeni kertoi oikeudessa, että hän oli lähtenyt noin puoli tuntia evakuointikäskyn jälkeen hakemaan radiota hytistään. Kapteenin hytti sijaitsi laivan oikealla puolella, mihin suuntaan karille ajanut laiva oli myös kallistunut. Schettinon mukaan kallistuksen takia hänellä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin tiputtautua pelastusveneeseen.
– Kyse oli painovoimasta. Joko minun olisi pitänyt heittäytyä veteen, joka olisi varmaan ollut parempi vaihtoehto, tai hypätä pelastusveneeseen, kapteeni totesi oikeudessa.
Aiemmin Schettino on kertonut liukastuneensa ja pudonneensa pelastusveneeseen vahingossa.
Oikeudessa ei ole selvinnyt miksi kapteeni haki radiota hytistä.
Kapteeni on oikeudessa syytettynä taposta, laivan hylkäämisestä ja onnettomuuden aiheuttamisesta.
Loistoristeilijä Costa Concordia upposi Italian rannikolla Giglion saaren edustalla lähes kolme vuotta sitten. Turmassa kuoli 32 ihmistä, ja se nostatti keskustelun risteilyalusten turvallisuudesta.
Alkoiko evakuointi liian myöhään?
Aikaisemmin päivällä oikeudessa käsiteltiin myös Costa Concordian myöhään alkanutta evakuointia.
Schettinon mukaan hänen päätöksensä evakuoinnin viivyttämisestä muun muassa pelasti ihmishenkiä.
Kapteeni puolusti evakuointipäätöstään, joka annettiin vasta tunti karille ajon jälkeen. Oikeussalissa kapteeni totesi, että evakuointikäsky liian aikaisin olisi aiheuttanut vain paniikkia. Risteilijällä oli turmahetkellä yli 4000 ihmistä.
– Halusin, että laiva pääsee mahdollisimman lähelle rannikkoa. Jos olisin antanut evakuointimerkin, seitsemän pitkää vihellystä ja yhden lyhyen, niin ihmiset olisivat heittäytyneet mereen liian aikaisin, Schettino perusteli toimiaan.
Alus nostettiin pohjasta ja hinattiin satamaan vasta viime kesänä.