Deittisovellus Bumble uudistui ja järjesti mainoskampanjan, jonka sanoma ei ollut kaikkien mieleen.
Bumblen ympärillä on tapahtunut erinäisiä muutoksia jo pidemmän aikaa, kertoo The Cut. Ensiksi kansainvälisen deittisovelluksen johto vaihtui ja sitten se luopui yhdestä alkuperäisestä avainominaisuudestaan. Alun perin Bumblessa nimittäin vain nainen pystyi aloittamaan keskusteluja uusien kumppaniehdokkaiden kanssa.
Uusi toimitusjohtaja Barry Keoghan luopui tästä ominaisuudesta, jotta sovelluksen käyttö saataisiin kasvuun.
Lue myös: Seksiä vaille jäävät miehet saattavat katkeroitua naisia kohtaan – tällainen on incel-ilmiö: "Osa kokee väkivallan oikeutettuna ratkaisuna"
Nunnaluostareita ja selibaatteja
Uudistunutta Bumblea markkinoiva mainoskampanja julkaistiin kaksi viikkoa sitten. Nyt jo poistetussa mainoksessa näytettiin naisia, jotka yrittivät lopettaa deittailun ja ryhtyivät nunniksi. Naiset kuitenkin hylkäsivät nunnaluostarin kuolattuaan miespuolisen puutarhurin perään. Viimeinen niitti oli luostarista löytynyt salaperäinen puhelin, johon oli ladattu Bumblen deittisovellus.
Mainoksessa luvattiin, että Bumble on muuttunut, jotta sen käyttäjien ei tarvitsisi.
Kampanjan ohessa julkaistuissa mainoksissa kannustettiin myös luopumaan selibaatista.
"Tiedät varsin hyvin, ettei selibaatin vannominen ole vastaus", Bumblen mainoksissa vihjailtiin. Jos video ei näy, voit katsoa sen tästä.
Kampanjan tarkoitus on uskottu olleen Bumblen vastaus keskusteluun vapaaehtoisesta selibaatista, jonka nimeen monet nuoret naiset nykyisin vannovat. Vapaaehtoinen selibaatti on suosittu hakusana muun muassa TikTokissa. Sitä puolustavat kertovat syikseen selibaatille toksisen deittailukulttuurin, joka voi myös olla alentavaa ja vaarallista.
Esimerkiksi Etelä-Koreassa on levinnyt 4B-liike, jonka jäsenet irtisanoutuvat romanttisista suhteista miesten kanssa, perinteisestä avioliitosta, seksistä ja lasten saamisesta.
– Minulla on niin monia ajatuksia liittyen Bumblen uuteen markkinointitapaan. Isoin on kuitenkin tämä: Älkää kertoko naisille, mitä heidän kuuluu kehoillaan tehdä. Täysi stoppi. Tämän kaltainen PR on ihan täysi huti nykyisessä poliittisessa tilanteessa, en voi edes käsittää tätä, sisältöstrategisti ja brändikonsultti Kristen Vinakmens kirjoitti kampanjasta LinkedInissä.
Lue myös: Nainen kävi yksillä Tinder-treffeillä miehen kanssa – seurasi lähes viisi vuotta vainoamista
Sovellus feministeille?
Deittisovelluksia on viime vuosina syytetty niiden pelimäisestä ja addiktoivista formaatista, vaillinaisesta käyttäjien taustojen kartoittamisesta ja käyttäjien sovelluksien sisällä kokemasta häirinnästä.
Bumblen alkuperäinen tapa erottua muista deittailusovelluksista oli nimenomaan naisten voimaannuttaminen esimerkiksi niin, että vain nainen pystyi aloittamaan keskusteluja. Tinderissä kuka tahansa voi aloittaa keskustelun uuden "matchin" kanssa.
Jos video ei näy, voit katsoa sen tästä.
Uusi mainoskampanja ei olekaan tuonut feministiseksi deittisovellukseksi aiemmin profiloituneelle Bumblelle hyvää julkisuutta.
Lue myös: Tinder haastettiin oikeuteen: "Peliä, joka johtaa riippuvuuteen"
Bumble lopettaa kampanjan
Monet sosiaalisen median käyttäjät eivät ole hyvällä ottaneet Bumblen kehotusta, että naiset voisivat korjata deittailuongelmansa yksinkertaisesti vain harrastamalla seksiä. Mainoskampanja ei ole tuntunut ymmärtävän naisten vapaaehtoisen selibaatin juurisyitä.
Yksi kuuluisimpia mainoskampanjan kritisoijia on ollut mediapersoona Julia Fox, joka paljasti, että on itse elänyt kaksi ja puoli vuotta selibaatissa, eikä ole koskaan voinut paremmin.
– Olemme kuulleet mainoskampanjan kielen herättämästä huolesta. Ymmärrämme, että sen sijaan, että olisimme korostaneet tämänhetkistä suhtautumista deittailuun, on se saattanut vaikuttaa negatiivisesti joihinkin käyttäjäryhmiimme. Se ei ollut tarkoituksemme ja aiomme lopettaa kyseisen mainoskampanjan, Bumblen tiedottaja kirjoitti The Cutille.
Bumble julkaisi julkisen anteeksipyynnön myös Instagramissaan.
– Teimme virheen. Selibaattia käsitellyn mainoskampanjamme tarkoitus oli vaikuttaa moderniin deittailuun kyllästyneisiin käyttäjiin. Sen sijaan, että olisimme tuottaneet iloa ja huumoria, vaikutimme vahingossa päinvastaisesti, anteeksipyynnössä kerrotaan.
Mainoskampanjan lopettamisen lisäksi Bumble aikoo tehdä lahjoituksen kansalliselle kotiväkivallan uhreille suunnatulle auttavalle puhelimelle Yhdysvalloissa.
Tällä hetkellä suomenkielisessä Bumblessa sovelluksen mainokset eivät kannusta selibaattin lopettamiseen, vaan: "Nosta ansaitusti rimaa".
Lue myös: Mies kehui olevansa hyvä tyyppi – nainen nauhoitti pätkiä varoitusmerkkejä tihkuneista ensitreffeistä
Katso myös: Näin pidät tietoturvastasi huolen Tinderissä!
0:28
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Lähteet: The Cut, Bumble, Kristen Vinakmens/LinkedIn, Girl Boss/Instagram, @ceciliaregina275/TikTok ja @itsneetie/TikTok