Kahden lukiolaisen äiti hämmästyi, kun hänelle kerrottiin kirjakaupassa, että hänen tyttärensä äidinkielen kurssilla vaadittu digitaalinen oppikirja on myyty loppuun.
– Voit kuvitella ällistyksen määrää. Ajattelin, että eihän tämä ole edes mahdollista, mutta oli se, koulujen alkua seuraavana viikonloppuna Suomalaisessa Kirjakaupassa asioinut Sanna Lahovaara kertoo.
Erityisen hämmentävän tilanteesta teki Lahovaaran mukaan se, että digitaalisen oppikirjan toimitusajaksi luvattiin kolme viikkoa.
– Sanoin siinä, että he varmaan laittavat sitten aktivointikoodin puhelimeeni tai sähköpostiosoitteeseeni. Se ei kuitenkaan ollut mahdollista, vaan koodi piti hakea liikkeestä lapulle printattuna, nainen jatkaa.
Aktivointilipukkeet pääsivät loppumaan
Suomalaisen kirjakaupan ostojohtaja Reetta-Liisa Pikkola kertoo, että digikirjojen ”loppuminen” on koskenut yksittäisten myymälöiden yksittäisiä oppikirjoja.
Ongelma syntyi, kun digioppikirjojen lunastamiseen vaaditut koodilipukkeet ovat pääsivät hupenemaan.
– Myymme digibundle-pakettia, jossa saa printti- ja digikirjan yhdellä hinnalla. Digikirjan lunastamiseksi tarvitaan koodi, jolla kirja haetaan kustantajan palvelimelta.
– Koodilipukkeet ovat satunnaisesti olleet jostain loppu. Niiden tarvetta oli vaikea arvioida, sillä digioppikirjojen kysyntä on noin kymmenkertaistunut viime vuodesta.
Pikkola kertoo, että koodilipukkeiden vajaukseen ollaan puututtu ja jatkossa digitaalisten oppikirjojen toimituksille kehitellään järjestelmää, joka ei ole riippuvainen etukäteen painetuista aktivointikoodeista.
– Tilanne on korjaantunut ja koodeja pitäisi nyt taas olla. Jatkossa kehitämme systeemiä, jolla koodeja voitaisiin generoida automaattisesti esimerkiksi kauppakuittiin, ettei olla painetun koodilipukkeen varassa. Se on poistuva ongelma.
Harva ostaa digikirjan vapaaehtoisesti
Digikirjojen toimittamiseen liittyviin hankaluuksiin on törmätty myös muualla. Yksi oppikirjoja myyvän Jamera-ketjun omistajista kertoo ongelmien tulleen yllätyksenä.
– Digikirjojen toimituksissa on ollut jonkin verran viivettä. Joiltain asiakkailta on tullut viestejä, että Otavan ja heidän kirjojaan välittävän Kirjavälityksen lisenssit eivät ole heti toimineet ja että aktivointikoodit ovat olleet virheellisiä, Tuomas Lappalainen sanoo.
– Tämä on yllättänyt jopa meidät. Asiakkaat eivät ole saaneet kirjoja, kun tuote on loppunut, hän toteaa.
Lappalaisen mukaan myös digikirjansa saaneiden asiakkaiden keskuudessa on ilmennyt tyytymättömyyttä.
– Aina digikirja ei ole toiminut ihan niin kuin on odotettu. Joissain tapauksissa osto on haluttu jopa peruuttaa ja ottaa tilalle paperiversio.
Suurin osa digikirjan ostaneista asiakkaista on Lappalaisen mukaan joutunut tekemään ostopäätöksen pakon sanelemana. Lukiot saavat itse päättää, käytetäänkö koulun kursseilla digitaalisia vai perinteisiä oppimateriaaleja. Aina opiskelijoille ei jää edes mahdollisuutta hankkia koulukirjoja paperimuodossa.
– Asiakkaita, joilla on ollut valinnan mahdollisuus, ja jotka olisivat valinneet digikirjan mieluummin kuin paperikirjan, on ollut vähän.
"Vallalla on digikiima"
Lahovaaran tytär sai digikirjan odottelun päätteeksi. Vastoinkäymiset eivät kuitenkaan päättyneet siihen.
– Niitä ei voi käyttää, kun kustantajien palvelimet tai opetusviraston tai koulun verkko kaatuvat. Kirjoista ei ole koneelle ladattavaa versiota, vaan joka kerta täytyy kirjautua kyseisen kustantajan verkkopalveluun omilla tunnuksilla.
Lahovaara painottaa, ettei hän pyri vastustamaan kehitystä. Digikirjojen epäkäytännöllisyys ja niiden käyttöönottoon liittyvät ongelmat tuntuvat hänestä kuitenkin harmillisilta, kun samaan aikaan digikirjojen pariin patistellaan koulujen puolelta.
– Se on mielestäni erikoista, sillä meitä on monenlaisia oppijoita. Lähipiirini lukiolaisista kaksi on joutunut ottamaan silmälasit, yksi kärsii päänsärystä ja yksi ei kykene hahmottamaan digioppikirjoja.
– Vallalla on sellainen digikiima. Ei ole mitään kultaista keskitietä, vaan mennään vain väkisillä eteenpäin, vaikka mikään ei toimi.
Digioppikirjojen suosio on kasvanut etenkin lukioiden uuden opetussuunnitelman myötä. Suomalaisesta Kirjakaupasta kerrotaan, että digikirjojen osuus kaikesta oppikirjojen myynnistä on kasvusta huolimatta edelleen suhteellisen pieni.
Reetta-Liisa Pikkola kuitenkin uskoo, että digikirjojen myynti jatkaa kasvuaan.
– Digikirjat ovat tulleet jäädäkseen, hän toteaa.
6:59