Tutkimisyhtiö Tefficientin tuoreen raportin mukaan DNA:n liittymäkohtainen tiedonsiirtomäärä on jatkanut kasvamistaan ja kirinyt taas uuteen ennätykseen. DNA:n asiakkaat käyttävät tänäkin vuonna eniten mobiilidataa Suomessa ja maailmassa.
DNA:n mobiililiittymäkohtainen keskimääräinen datamäärä vuoden 2018 ensimmäiseltä puoliskolta oli noin 19,8 gigatavua per kuukausi. Vuonna 2017 DNA:n liittymäkohtainen mobiilidatakäyttö oli 15,9 gigatavua per kuukausi, joten kasvua on kertynyt noin neljänneksen verran alkuvuoden keskiarvossa koko viime vuoteen verrattuna. Viime vuoden alkuvuoteen nähden kasvu oli vielä korkeammat 33 prosenttia.
Kasvu myös jatkuu edelleen: elokuussa DNA:n mukaan sen liittymäkohtainen keskimääräinen tiedonsiirtomäärä nousi jo 21 gigatavuun.
Suomalaisoperaattoreista Elisan Tefficient listaa liittymäkohtaisessa tiedonsiirtomäärässä alkuvuoden osalta maailmassa neljänneksi, 16,2 gigatavulla kuukaudessa liittymää kohden. Telia Suomi ylsi puolestaan kahdeksanneksi 10,4 gigatavulla liittymää kohden.
Operaattoreiden liittymäkannoissa on eroja muun muassa historiallisista syistä, ja joillakin pidempään toimineilla operaattoreilla voi olla verkoissaan enemmän pelkkään puhelukäyttöön.
Suomalaisoperaattorit ovat tiedonsiirtomäärämittauksissa maailman kärkeä, koska Suomessa mobiilidataliittymät sisältävät monesti rajattomasti tiedonsiirtoa kuukausimaksunsa osana. Joulukuussa 2017 64 prosentissa muista kuin koneiden väliseen viestintään tarkoitetuista suomalaisliittymistä oli rajaton datapaketti.
Liikkuvan kuvan katselu on merkittävin yksittäinen tekijä mobiilidataliikenteen kasvamisessa: enemmistö liikenteestä on videoliikennettä 4G-verkossa. ”Myyntivalikoiman liittymien kuukausimaksuun kuuluu rajattomasti dataa, ja verkot ja päätelaitteet ovat aina vain parempia, joten videoiden parissa on helppoa viihtyä. Videot ja tv-ohjelmat ovat nykyään itsestäänselvä osa mobiililaitteiden käyttöä”, toteaa DNA:n radioverkoista vastaava johtaja Jarkko Laari.
Esimerkiksi DNA:n matkaviestinverkossa käytettävistä palveluista selkeästi suosituimmat ovat edelleen YouTube ja Netflix.
Kokonaisuudessaan Tefficientin raportti löytyy tästä linkistä.