Tämä kaikki tiedetään nyt Suomenlahden kaapelituhoista – Orpo: "Emme voi katsoa sivusta, emmekä katso"

2:53img
Kaapelivauriosta epäilty tankkeri on Suomen viranomaisten hallussa – Poliisiylijohtaja: "Todisteita hankittu"
Julkaistu 26.12.2024 10:17(Päivitetty 26.12.2024 14:02)
Toimittajan kuva
Jouko Luhtala

jouko.luhtala@mtv.fi

Toimittajan kuva
Nelli Hyttinen

nelli.hyttinen@mtv.fi

Viranomaiset kertovat, mitä Suomenlahden kaapelituhoista tiedetään tähän mennessä.

15:22 Tilaisuus on päättynyt

15:16 "Emme voi katsoa tätä sivusta, emmekä katso"

Orpo sanoo, ettei varjolaivasto ilmiötä voi katsoa sivusta, eikä sitä katsota sivusta. 

Pääministerin mukaan suomalaisviranomaisten toiminta viimeisen vuorokauden aikana osoittaa, ettei Suomi hyväksy varjolaivojen toimintaa.

"Hankimme itsellemme lisää työvälineitä tämän ilmiön pysäyttämiseen ja suomalaisten turvallisuuden varmistamiseen sekä strategisen kriittisen infrastruktuurin suojaamiseen", Orpo sanoo.

15:12 Venäjän kanssa ei ole keskusteltu

Naton rooli voisi olla turvata paremmin kriittistä infrastruktuuria, kertoo Orpo. 

Orpon mukaan Suomen pitää kuitenkin miettiä voidaanko Suomen viranomaisten läsnäoloa lisätä kriittisten yhteyksien läheisyydessä. "Tämä työ on jo aloitettu edellisten tapahtumien aikana", Orpo sanoo.

Orpon mukaan Venäjän kanssa ei olla oltu yhteyksissä, mutta Eagle S -alus oli tämän hetken tietojen mukaan toisen maan lipun alla. Ilmiö on sinänsä Venäjän varjolaivasto, Orpo sanoo.

15:10 Orpo: Keinot löydettävä varjolaivaston pysäyttämiseksi

Huoltovarmuus on Orpon mukaan Suomessa korkealla tasolla. Orpon mukaan Viro kärsii energiaverkon ongelmista enemmän, mutta Suomi on pystynyt toimittamaan energiaa Viroon. 

Orpon mukaan varjolaivastot ja tietoliikenneverkkoon kohdistuvat toimet ovat vaarallinen ilmiö, joka on pystyttävä pysäyttämään. Pääministeri sanoo, että on löydettävä lisää keinoja varjolaivastojen pysäyttämiseksi.

Orpo kertoo tapahtumien olevan seurausta siitä, että varjolaivastot rahtaavat venäläistä öljyä maailmalle ja rahoittavan Putinin sotaa Ukrainaa vastaan.

15:06 Orpo: Tasavallan Presidentti on ollut yhteydessä Natoon

14:41 Tilaisuus on päättynyt

14:39 Tutkinnanjohtaja ei kommentoi, mitä tankkerin miehistön kanssa on keskusteltu

Tutkinnanjohtaja ei kommentoi, onko tankkerin miehistö kiistänyt epäiltyä rikosta.

14:36: Varjolaivaston toiminnan rajoittaminen haastavaa

Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäen mukaan ensimmäiset toimenpiteet varjolaivaston toimintaan vaikuttamiseksi on tehty, kun laivoilta on kysytty vakuutustodistuksia.

Varjolaivastojen kulkuun puuttuminen on haasteellista merenkulun vapauden vuoksi, joka antaa vapauden käyttää merialueita "kohtuullisen rajattomasti", Saarinmäki jatkaa.

14.30: Ongelmia yhteensä neljässä tietoliikenneyhteydessä

Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäen mukaan keskiviikkona tuli tieto, että kolme Suomen ja Viron välillä kulkevaa tietoliikenneyhteyttä on häiriintynyt.

Kaksi yhteyksistä on Elisan Viroon kulkevia yhteyksiä ja yksi Cinian Saksaan kulkeva tietoliikenneyhteys.

Lisäksi tänä aamuna on saatu tieto, että myös neljännessä tietoliikenneyhteydessä on häiriöitä. Kyseinen yhteys kulkee Suomen ja Viron välillä.

Kolmessa ensimmäisessä lauantaina tietoon tulleessa tapauksessa tietoliikenneyhteys on kokonaan poikki, Saarimäki sanoo.

Tänään tietoon tulleessa neljännessä tapauksessa kyse on pikemminkin "häiriövikatilanteesta". Yhteys ei siis tässä tapauksessa ole kokonaan poikki.

Cinian kaapelin korjausalus on jo lähtenyt liikkeelle Ranskasta. Alus hakee varaosia ja tulee Suomenlahdelle niin pian kuin ehtii, Saarimäki sanoo.

Elisan kaapelien korjausalus on Suomessa ja lähtee liikkeelle "niin pian kuin mahdollista".

14.25: Puolustusvoimilta sijaintitietoja

Puolustusvoimien tuki on liittynyt erityisesti merellä liikkuneiden alusten sijaintitietoihin sekä helikopteritoimintaan, sanoo Puolustusvoimien operaatiopäällikkö Kari Nisula.

14.21: "Pakotteiden kannalta merkityksellinen havainto"

Tulli on käynnistänyt esiselvityksen törkeästä säännöstelurikoksesta, kertoo Tullin pääjohtaja Sami Rakshit.

Käynnissä on myös aluksen lastin pidättämiseen liittyvät toimet. Aiemmin tiedotustilaisuudessa aluksen kerrotaan kuljettaneen öljylastia.

Rakshitin mukaan kyseinen alus ei ole aikaisemmin liikkunut tällä alueella, vaan Turkin, Venäjän ja Intian välisillä alueilla.

– Kyse on pakotteiden kannalta merkityksellinen havainto, Rakshit toteaa.

14.21: Tapausta tutkitaan törkeänä tuhotyönä

Olemme kiinnostuneita siitä, mitä Eagle S -laivalta löytyy, sanoo KRP:n päällikkö Robin Lardot.

– Yhtä paljon kiinnostaa se, mitä merenpohjassa on tapahtunut, Lardot toteaa.

– Tarkoitus on, kuten aiemmassakin tapauksessa, käydä tarkoin läpi merenpohja, Lardot jatkaa.

14.19: Tapausta tutkitaan törkeänä tuhotyönä

KRP:n päällikön Robin Lardotin mukaan rikosilmoitus kirjattiin rikosnimikkeellä törkeä tuhotyö. 

14.15: Poliisin mukaan yhteistyö laivan miehistön kanssa on sujunut erittäin rauhallisesti

Ensimmäinen ryhmä viranomaisia nousi Eagle S -tankkerille keskiviikon ja torstain välisenä yönä kello 0.28, sanoo Helsingin poliisipäällikkö Jani Liukku.

– Komentosilta otettiin viranomaisten haltuun ja sen jälkeen alkoivat esitutkintatoimet, Liukku sanoo.

Helsingin poliisin mukaan pääsuunnitelma oli saada laiva "neuvoin, käskyin ja kehityksin" Suomen aluevesille ja näin tapahtuikin.

Kaikki yhteistyö laivan miehistön kanssa on sujunut "erittäin rauhallisesti", poliisi sanoo.

Tällä hetkellä poliisin valmiusyksikkö ja Suomenlahden merivartioston valmiusjoukkue on turvaamassa tutkinnan kulkua, Helsingin poliisista todetaan.

14.12: Eagle S -tankkerin ankkuri "ei ollut paikallaan"

Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö Markku Hassisen mukaan alusta alkaen pidettiin mahdollisena, että Estlink-merikaapelin vaurioitumisessa on kyse "samanlaisesta tapahtumasta", mitä on nähnyt "viimeisempien kuukausien ja vuosien aikana".

– Eli, että vikaantuminen on syntynyt esimerkiksi ankkurin johdosta, Hassinen sanoo.

Nopeasti selvisi, että useita aluksia oli alueella kaapelivaurion aikaan.

Eagle S -tankkeria kohtaan epäilyt heräsivät valvontatietojen perusteella, Hassinen kertoo tiedostustilaisuudessa.

Partiolaiva pystyi "visuaalisesti havaitsemaan", etteivät ankkurit olleet paikallaan.

– Kyseisellä rahtialuksella ankkurit eivät olleet paikallaan. Oli selvä syy epäillä, että jotain kummallista oli meneillään.

– Meidän käskytyksen mukaisesti tankkialus ryhtyi nostamaan ankkuria ja pystyimme toteamaan, ettei ankkuri ollut ankkuriketjussa kiinni. Vain ankkuriketju nousi ylös.

Kello 14.02: Poliisiylijohtaja: Tankkerin epäillään aiheuttaneen kaapelirikon – alus ankkurissa, alueella lentokielto

Poliisiylijohtaja Ilkka Koskimäen mukaan viranomaiset ovat pysäyttäneet Cookin saarivaltion lipun alla seilaavan 230 metrisen tankkerin, joka oli täydessä öljylastissa.

– On syytä epäillä, että alus on aiheuttanut vaurioita Estlink-sähköverkkokaapeliin. Sen lisäksi epäillään myös muita kaapeleita vaurioituneen. Selvitys on parhaillaan käynnissä, Koskimäki sanoo.

Alus on tällä hetkellä ankkuroituna Suomen aluevesillä. Alueelle on määrätty lentokielto kolmen kilometrin säteelle.

Poliisin ja rajavartioston henkilöstöä on aluksessa. Keskusrikospoliisi suorittaa paikan päällä teknistä ja taktista rikostutkintaa.

Operaatiota johtaa Helsingin poliisilaitos. Operaatio on yhä käynnissä, Koskimäki sanoo.

Kello 14.00: Tiedotustilaisuus on alkanut

Viranomaisten tiedotustilaisuus Suomen ja Viron välisistä merikaapelivaurioista on alkanut.

Tuoreimmat aiheesta

Merikaapeli