Eckerö Linen varustamon emoyhtiö Rederi Ab Eckerö on hankkinut vanhan rahtilaivan Englannista. Alus vuokrataan Eckerö Linelle ja sillä tullaan kuljettamaan rahdin lisäksi myös matkustajia Helsingin ja Tallinnan välillä. Laivan liikennöinti alkaa näillä näkymin kesäkuussa. Hankintaa on kritisoitu voimakkaasti.
Rederi Ab Eckerön hankkima Finbo Cargo -alus on lähtenyt Liverpoolista Englannista 20.5. ja saapunut tänään Turun Korjaustelakalle. Se on rakennettu vuonna 2000 Espanjassa ja se liikennöi viimeksi P&O Ferries -yhtiöllä Liverpoolin ja Dublinin välillä.
Eckerö Linen päätöstä tuoda uusi, myös automatkustajia kuljettava rahtilaiva Helsingin ja Tallinnan väliselle reitille ei ole otettu Tallinnassa yhtä hyvin vastaan kuin Helsingissä.
Varustamo Eckerö Linen Finbo Cargo -aluksen voimakas arvostelu jatkui Virossa torstaina.
Tallinnan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Tiit Terik haukkui laivan pataluhaksi ja nyt sitä roimii myös Tallink-konsernin hallintoneuvoston puheenjohtaja Enn Pant.
Aluksesta purkautuva rekkaliikenne voi puurouttaa Tallinnan kadut
Terikin kritiikki kohdistui lähinnä Finbo Cargon satamapaikkaan Tallinnassa. Eckerö Line valitsi satamaksi Tallinnan keskustan kupeessa sijaitsevan vanhasataman, minkä vuoksi kaupunki muuttuu rekkaränniksi kaksi kertaa päivässä.
Finbo Cargoon mahtuu autoja ainakin kahden kilometrin verran. Terik pelkää, että Tallinnaan rantautuessaan ne vetävät kaupungin muutenkin tukkoisen liikenteen solmuun.
Vastavetona Tallink on jo ilmoittanut tutkivansa mahdollisuutta tuoda oma laivansa Sea Windin takaisin kaupungin satamaan.
Nyt Sea Wind käyttää Muugan satamaa, mikä on "Tallinnan Vuosaari", noin 20 kilometrin päässä Tallinnasta.
Eckerö Line ei halua Muugaa käyttää ainakaan toistaiseksi.
"Laivalta puuttuu jääluokitus"
Enn Pant, joka on Tallinkin pääomistaja sijoitusyhtiö Infortarin kautta, kommentoi Eckerö Linen uutta laivaa Tallinkin yhtiökokouksen jälkeen eilen torstaina Tallinnassa.
Pant antoi haastattelun Viron talouspäivälehdelle Äripäeville, eikä säästellyt sanojaan kilpailijavarustamosta puhuessaan.
Haastattelussa Pant totesi, ettei Tallink pelkää uutta kilpailua. Hän kuvaili Finbo Cargoa "vanhaksi kärryksi" ja halusi korostaa, ettei kyse ole uudesta vaan vanhasta laivasta.
– Jos Tallinnan kaupunki ja satama laskevat sellaisen vanhan kärryn sisään, niin sitten tänne voi saapua ihan kuka vain ja millä vain, Pant maalaili.
– Kaiken lisäksi se laiva ei sovellu missään tapauksessa täkäläisiin olosuhteisiin, sillä siltä puuttuu jääluokitus.
Pant myös epäili, että Finbo Cargo on "Eckerö Linen propagandatemppu".
– Vai aikovatko he todella tehdä sellaisen hölmöyden? Vasta pari vuotta sittenhän Eckerö Line myi yhden rahtilaivan, koska se ei heille sopinut. Mutta jos he nyt haluavat yrittää, niin menestystä vain heille.
Äripäev pyysi Eckerö Linen Viron-johtajalta Katrin Sirk Aunilta kommenttia Pantin railakkaaseen lausuntoon ja myös sai sellaisen, mutta lyhyesti.
– Olen sitä mieltä, että sellaisen keskustelun käyminen ei sovi yritysmaailmaan, Sirk Aun kuittasi.
Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen ei halunnut keskiviikkona kommentoida Kauppalehdelle Finbo Cargon Virossa aiheuttamia reaktioita.