Sami Kosken risteilyinto "lähti lapasesta": Reissuja takana yli 400, Silja-hylje koristaa ihoa ja entiset hyttivalot omaa makuuhuonetta

Nurmijärveläinen Sami Koski hurahti risteilyihin ja laivoihin 1990-luvulla. Tähän mennessä laivamatkoja on kertynyt yli 400. Kosken laivainnostus on noussut maihin myös hänen kotiinsa, kirjaimellisesti.

Sami Kosken huimaan laivamatkojen määrään sisältyvät ruotsinristeilyjen lisäksi myös esimerkiksi reittimatkat Tallinnaan ja matkat autolla ja laivalla Saksaan.

– Silloin alkuaikoina matkoja ei ollut kuin pari per vuosi, mutta 2000-luvun puolivälin jälkeen niitä on alkanut olla enemmän. Siitä on tullut vuosien varrella tapa, joka on lähtenyt…hieman lapasesta, Sami Koski kertoo MTV Uutisille.

Hänen kodistaan löytyy useita entisiä ruotsinlaivoilta poistettuja tavaroita. Kodista löytyy muun muassa opastetauluja, merikarttoja, valomainoksia ja ”kaikkea mahdollista”, kuten Koski itse kuvailee sisutustaan.

– Ajatus lähti liikkeelle jonkin telakkamatkan yhteydessä, kun sain yhden kyltin. Sitten sekin lähti vähän lapasesta.

Eräänä erikoisuutena ovat makuuhuoneen savupiippua muistuttavat lukuvalot, jotka olivat aiemmin Silja Linen Helsingin linjan laivojen hyteissä.

Alakerrassa sijaitsevassa niin kutsutussa laivahuoneessa on myös laivan yökerhon entisistä kalaelementeistä nikkaroituja valaisimia sekä kahvilan kyltti.

Jopa Kosken toista jalkaa koristaa Silja Linen hylje-logo.

– Se tuli siihen kiirastorstaina 2022. Ja hylkeen malliksi valikoitui tuo minulle ainoa oikea Siljan hylje, mikä oli logona 1972–2012. Kun tuosta hylkeestä se kiinnostus laivoihin ja lähinnä Siljan laivoihin kesällä 1990 myös sai alkunsa.

Koski ylläpitää myös laivablogia sekä Valkeat Laivat -sivustoa, jonne on koottu muun muassa Silja Linen laivojen historiaa.

Rakas harrastus, mutta ei työksi asti

Kosken yhdeksi suosikkilaivaksi on muodostunut Silja Serenade, jonka promande-kävelykatu teki häneen vaikutuksen jo nuorena.

Kosken mukaan häneltä kysytään aina, miksei ravintola-alalla työskentelevä mies oli suunnannut myös merille töihin.

– Omalla tavallaan siitä menisi hohto, jos se olisi työtä. Vapaa-aika vapaa-aikana ja työ työnä, Koski sanoo.

Koskea meressä ja laivoissa kiehtovat ennen kaikkea risteilyn helppous ja lähdön hetkellä laskeutuva loman tunnelma. Kosken mieleen ovat jääneet myös jouluristeilyt sekä erikoisristeilyt muun muassa Visbyyn, Riikaan ja Saarenmaalle.

Korona-aika oli harrastajalle koettelemus, mutta sen jälkeen koittanut uusi normaali maistui sitäkin makeammalta.

– Tukholmassa oli tullut käytyä niin paljon, että oli tunne, että kaupunki oli nähty, vaikka se ei käytännössä olekaan nähty. Kun parin vuoden tauon jälkeen pääsi jälleen Tukholmaan, niin olihan se kiva fiilis.

Kosken mukaan risteilyjen kulta-aika kesti 80- ja 90-luvut. Nykyisin laivoista on tullut pelkistetympiä eikä sisustuksessa käytetä entiseen tapaan messinkiä ja kiiltäviä pintoja.

– Glamour ei ehkä ole sana, millä laivamatkoja nykyisin voi kuvata. Laivoja on remontoitu niin paljon, että sieltä ovat lähteneet messingin kimallukset, marmorit sun muut. Se ei ole sitä, mitä 90-luvun alussa oli. Siinä mielessä jokaisen remontin myötä laivat ovat menneet pelkistetympään suuntaan.

– Mutta siinä on aina omanlaisensa fiilis, kun laivalle astuu ja matka alkaa. Se on mahtava fiilis, kun laiva lähtee liikkeelle ja tietää, että on pari päivää vapaata.

Onko Helsingin ja Tukholman välisellä reitillä tulevaisuutta?

Helsingin ja Tukholman väliset risteilyt ovat ruotsinlaivoilla tehtävien matkojen klassikoita, mutta reitillä seilataan jo varhaiskeski-ikään ehtineellä kalustolla. Samaan aikaan Turun linjalle ja Tallinnan liikenteeseen on investoitu voimakkaasti.

Klassinen päivä Tukholmassa -risteily sisältää kaksi iltaa laivalla sekä aikaa usean tunnin kiertelyyn ja maissa oleskeluun Tukholmassa.

Helsinki-Tukholma-linjalle ei ole kuitenkaan rakennettu uusia laivoja sitten 1990-luvun. 

Yhdeksänkymmentäluvun alussa Silja Linelle saapuivat Sami Koskenkin sydämen vieneet Silja Serenade ja Silja Symphony. 

Myös Silja Europa liikennöi 90-luvulla hetken Helsingistä Tukholmaan, ennen siirtymistään Turun linjalle. Sen jälkeen uusia Siljan aluksia ei ole Tukholman reitillä nähty.

Viking Line puolestaan liikennöi tällä hetkellä Helsingin linjalla vain Gabriellalla. Ensi keväänä Helsingin reitille on määrä siirtyä myös Cinderellan, joka liikennöi tällä hetkellä Tukholman ja Maarianhaminan välillä. 

Viking Linen Helsingin ja Tukholman väliä pitkään liikennöinyt Mariella myytiin Välimerelle keväällä 2021. Sitemmin uudelle omistajalle myyty entinen Turun linjan laiva Amorella piipahti myös hetken Helsingin reitillä ennen päätymistään Välimerelle syksyllä 2022.

Hiljattain Viking Line kertoi muodostavansa ruotsalaisen Gotlandsbolagetin kanssa yhteisyrityksen, jonka tehtävänä on tarjota risteilyjä Birka Stockholm -laivalla Tukholmasta Maarianhaminaan ja Tukholmasta Maarianhaminan kautta Visbyhyn. Gotlandsbolaget osti maaliskuussa Birka Stockholmin ja puolet aluksesta myydään Viking Linelle.

Samassa yhteydessä Viking Line kertoi aikeistaan siirtää Cinderella Helsinki-Tukholma-reitille. Myös Cinderellaa voi kutsua Itämeren veteraaniksi. Alus teki neitsytmatkansa loppusyksystä 1989.

Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hansesin mukaan Cinderellalle aiotaan tehdä suuri uudistus ennen kuin laiva siirtyy Helsingin linjalle.

– Erittäin mittava telakointi. Varsinkin hyttiosastot täytyy nyt saattaa tasoon mikä on verrattavissa uusiin laivoihimme, Hanses kommentoi MTV Uutisille.

"Suuri kynnys"

Sami Koski uskoo, että Helsinki-Tukholma -laivoja ei ole uudistettu muun muassa siitä syytä, että rahdin kuljettaminen on aikataulujen ja matka-ajan vuoksi tehokkaampaa Turusta. 

Lisäksi laivaharrastaja uskoo, että ikonisten alusten korvaaminen pelkistetymmällä laivalla ei tuottaisi haluttua tulosta.

– Aikaisemmin kaikki laivat ovat kehittyneet ja aina on ollut hienompaa ja jotain uutta. Veikkaan, että promenaden jälkeen on aika suuri kynnys laittaa uusi laiva, missä ei ole mitään ”wau-efektiä!”

– Ehkä Helsingin linjalla on mielikuva, että pitäisi olla vähän parempaa ja fiinimpää.

Helsingin laivoihin verrattuna Turusta liikennöivät alukset seisovat satamassa vain murto-osan vuorokaudesta. Turusta illalla matkaan lähtenyt rahti on seuraavana aamuna jatkanut matkaansa Tukholmasta jo tunteja ennen kuin Helsingistä tuleva laiva on edes saapunut.

Taloudellisessa mielessä ajateltuna laivat tuottavat käytännössä vain niiden ollessa merellä. 

Toisin sanoen Helsingin linjan aluksilla on runsaasti tyhjää seisonta-aikaa, jolloin matkustajat ovat maissa ja suurin osa palveluista on kiinni. Kassakone ei tänä aikana kilise. 

Onko Helsingistä Tukholmaan -reitin kannattavuus niin heikkoa, ettei siihen uskalleta panostaa? 

Tallink Siljan viestintäjohtajan Marika Nöjdin mukaan reitti on kannattava nykyisillä laivoilla, ja Serenaden ja Symphonyn käyttöikää on vielä jäljellä. 

– Helsinki-Tukholma-reitin laivojamme on tosiaan uudistettu viimeisten vuosien aikana kymmenillä miljoonilla euroilla, joten reittiin ja näihin laivoihin on panostettu valtavasti, Marika Nöjd kertoo.

Tulevaisuudensuunnitelmista viestintäjohtaja on vaitonainen.

Emme julkaise suunnitelmiamme uusista laivoista eri reiteille.

Onko Helsingin linjalla Tukholmaan tulevaisuutta yhtälössä, jossa rahti kulkee nopeammin länsirannikon satamista Ruotsiin sekä Helsingistä Tallinnaan?

Meille matkustajaliikenne on yhtä tärkeää kuin rahti ja Helsinki-Tukholma reitillä liikkuu paljon matkustajia, jota rahti osaltaan tukee, joten reitti on meille edelleen tärkeä, Marika Nöjd sanoo.

Uusimmat laivat päätyvät Turkuun ja Tallinnan linjalle

Viking Line on investoinut viime vuodet voimakkaasti Turun linjaan. Turun ja Tukholman välillä liikennöivät vuonna 2013 tullut Viking Grace ja vuoden 2022 kevättalvella saapunut Viking Glory. 

Tämä tarkoittaa, että Viking Line on nyt uudistanut molemmat Turun linjan laivansa. 

Toimitusjohtaja Jan Hansesin mukaan Helsingin linja on seuraava uudistuskohde, johon yhtiön on suunnattava kiinnostuksensa. 

Hansesin mukaan Gabriellalla ja Cinderellalla olisi käyttöikää kymmenenkin vuotta, mutta kysymys on myös siitä, miten polttoainekustannukset ja polttoainevalikoima muuttuvat tulevaisuudessa,

– Ei ole järkevää tehdä uudistuksia niille laivoille, jotka ovat kuitenkin niin vanhoja, toimitusjohtaja arvioi tulevaa.

Autolauttojen rakentaminen ei ole nappikauppaa, vaan investoinnit täytyy punnita tarkkaan. Esimerkiksi kiinalaisella telakalla rakennettuun Gloryyn Viking Line investoi kaikkiaan noin 225 miljoonaa euroa.

Samaan aikaan Tallink Silja puolestaan on panostanut Tallinnan ja Helsingin väliseen nopeatempoiseen liikenteeseen. 

Yhtiön Shuttle-konseptin laivat MyStar ja Megastar ovat kuin Tallinkin vastine Vikingin Turun laivoille, mutta eri reitillä. 

Megastar luovutettiin Tallinkille tammikuussa 2017. MyStar puolestaan otettiin liikenteeseen joulukuussa 2022. Raumalla rakennetun Mystarin hintalappu oli noin 250 miljoonaa euroa.

Tallink Siljan Shuttle-konseptin laivat pyyhältävät Suomenlahden yli kahdessa tunnissa, ja satamassaoloaika on Viking Linen Turun linjan laivojen tapaan erittäin lyhyt. 

Viking Linen XPRS-aluskin ylittää Suomenlahden noin kahdessa ja puolessa tunnissa.

Lue myös:

    Uusimmat