MTV Autot pääsi näkemään ja kokemaan prototyyppivaiheessa olevan PMPV 6x6 –miehistönkuljetusvaunun Puolustusvoimien testialueella Raaseporissa.
PROTOLAB PMPV 6x6 “MiSu”
Polttoaine multifuel
Moottori Cummins 6,7 litraa
Kuusivetoinen
Teho 285 hv
Vääntö 970 Nm
Huippunopeus 110 km/h
Nopeus vedessä 10-12 km/h
Toimintalämpötila -40 C – jopa +60 C
Kuormankantokyky 10 000 kg
Paino 14 000 kiloa
Suomalainen Protolab Oy on kehittänyt PMPV 6x6 –miehistönkuljetusvaunua ”Misua” vuodesta 2009. Projekti on edennyt koeajovaiheeseen. Tavoitteena on tehdä Misusta vientituote maailmanlaajuisille markkinoille, jossa ei tutkimusten mukaan yhtä laadukasta ja kustannustehokasta vaunua tarjolla.
Misun kantokyky on 10 000 kiloa eli 10 tonnia. Henkilöstöä se kuljettaa 2 + 10 – siis kuljettaja ja apukuljettaja sekä 10 henkilöä. Liitetystä asejärjestelmästä riippuen yksi kymmenestä matkalaisesta voi olla myös ampuja.
Vaunussa on 6,7-litrainen Cummins-moottori ja sen rakenteellinnen huippunopeus on 110 kilometriä tunnissa. Akselit tulevat Sisulta. Edessä ja takana olevat akselit ovat ohjaavia. Tämä auttaa etenkin miinavaarallisilla tai -raivatuilla alueilla liikkumisessa, jolloin auton kulku-ura muodostuu kapeammaksi.
Kysyimme Protolab Oy:n toimitusjohtajalta Jukka Kemppaiselta mistä Misussa on kyse.
Mikä on PMPV (Protected multipurpose vehicle, suojattu erikoisajoneuvo) 6x6:n ajoneuvon tarkoitus?
– Toimia 2+10 hengen miehistönkuljetus- ja monitoimiajoneuvona kriisialueilla.
Millaisiin tehtäviin Misu on suunniteltu?
– Miehistönkuljetukseen, evakuointi- ja sairaankuljetukseen, toimimaan suojattuna rahdinkuljetusvälineenä, rauhanturvaoperaatioihin, yleensä kriisinhallintaan ja esimerkiksi poliisin erikoisyksiköille. MiSu soveltuu myös alustaksi erilaisille puolustussektorin järjestelmille, Vaunun kantavuus on 10 000 kiloa.
Milloin ja miten projekti alkoi, milloin Misu on tuotantovalmis?
– Projekti käynnistyi 2009. Erään tarjouskilpailun yhteydessä pyydettiin näkemystä olemassa olevan miehistönkuljetusvaunun korvaavasta uudesta mallista. PMPV 6x6 on tuotantovalmis 2016 toukokuussa.
Hinta?
– Erittäin kilpailukykyinen. Samalla tasolla kuin useimmat, pienemmät nelipyöräiset maastoajoneuvot (MiSu on siis kuusivetoinen).
Kohderyhmä myyntimielessä?
– Kansainväliset puolustussektorin toimijat länsimaissa, lähi- ja kauko-idässä, rauhanturvaoperaatioihin osallistuvat toimijat, poliisin erikoisyksiköt, rajavartiolaitokset ja suurimmat yksityiset turvallisuusalan yritykset kriisialueilla. Markkinatutkimusten perusteella uskomme, että nykyisessä jatkuvasti kiristyvässä taloustilanteessa tämän tyyppisellä monikäyttöajoneuvolla tulee olemaan kysyntää
Kerroit tienvarsipommien vaikutuksesta, kerrataan se vielä ja kuinka Misu reagoi räjähdystä/energiaa/sirpaleita vastaan?
– Tienvarsipommi (IED -improvised explosive device, eli mikä tahansa, yleensä kotikutoinen, kymmeniä tai satojakin kiloja räjähdettä sisältävä ajoneuvojen tuhoamiseen tarkoitettu räjähde). Niiden tuhoamismekanismi perustuu yleensä paineen ja sirpaloitumisen yhteisvaikutukseen. Tämä taas vaatii ajoneuvon rakenteilta paineensietokykyä, eli rakenteellisia ominaisuuksia. Ajoneuvon perusrakenteiden tulee siis kestää räjähdyksestä aiheutuva painevaikutus. Luoti- ja sirpalesuoja syntyy yleensä sitä varten erikseen ajoneuvoon lisättävistä materiaaleista. Tässä tapauksessa suojarakenteita ja niiden painoa on optimoitu yhdistämällä materiaaleja, joilla kaikilla on sekä rakenteellista lujuutta, että riittävästi kovuus- ja sitkeysominaisuuksia suurinopeuksisten sirpaleiden ja panssarinläpäisyyn tarkoitettujen luotien pysäyttämiseen.
Tekijätiimi?
– Noin kymmenen hengen ydinjoukko vastaa suunnittelusta, muotoilusta, materiaaleista, prototyyppien rakentamisesta, laadusta ja projektinjohdosta. Tiimi koostuu pääosin auto- ja materiaalipuolen insinööreistä, muotoilijoista ja hallinnon ihmisistä. Porukalla on pitkäaikainen kokemus erikoisajoneuvojen rakentamisesta puolustussektorille, sairaankuljetuksiin, arvokuljetuksiin ja yleensä raskaan rahdin kuljetuksiin. Tekijäjoukko on vaihdellut projektin hetkestä riippuen noin kymmenestä yli sataan.
Odotukset?
– Suunnitelmissa ja toiveissa on saada pienen esisarjan tilaus ensi vuoden aikana ja käynnistää varsinainen tuotanto 2017. Ajoneuvojen valmistus kotimaassa tapahtuisi valittujen yhteistyökumppaneiden toimesta. Vientimarkkinoilla ajoneuvot valmistetaan lähes aina kohdemaissa. Markkinointi- ja myyntiponnistelut on aloitettu jo muutamia vuosia sitten.
Kuinka paljon projektissa on salaisuuksia?
– Rakenteelliset ratkaisut ovat salaisia niiltä osin kuin ne liittyvät suojauksiin ja suojatasoihin. Lisäksi moniin alihankkijoiden toimittamiin komponentteihin liittyy salassa pidettäviä asioita.
Mikä tekee Misusta moderneimman tai poikkeuksellisen lajissaan? Onko suoria kilpailijoita?
– Ajoneuvon monipuolisuus ja suojausratkaisut yhdistettynä hintaan. Maastokelpoisuus, kuormankantokyky, suojaus, ilmakuljetettavuus, uintikyky, rekisteröitävissä siviililiikenteeseen, selkeä-yksinkertainen rakenne ilman monimutkaista nykyelektroniikkaa, soveltuvuus ahtaisiin kaupunkiolosuhteisiin. Kilpailevia konsepteja puuttuu markkinoilta.
Miten Misua on testattu?
Ajoneuvon tieliikennekelpoisuuteen liittyvät perustestit on jo aloitettu, näihin liittyvät esimerkiksi jarrut ja ohjausvoimat. Suojausta on testattu koeräjäytyksin ja koeammunnoin. Korirakenteeseen liittyvää laskentaa, simulointia, lujuuslaskentaa ja käytännön testejä on tehty jo useamman vuoden ajan.