Isojen ja perinteisten autonvalmistajien tulevaisuuden visioiden lisäksi markkinoilla nähdään tasaiseen tahtiin uusia startup-yrityksiä. Yksi tällainen löytyy Ruotsista ja kulkee nimellä Uniti.
Liikenteessä ja autoalalla eletään murrosta. Kaikissa autoluokissa sähköisten voimanlähteiden tarjonta lisääntyy, ja autonomiseen autoiluun tähtäävää tekniikkaa nähdään jatkuvasti lisää. Perinteisten valmistajien lisäksi markkinoille ilmestyy uusia pelureita, jotka haluavat haastaa perinteisiä valmistajia uusilla ajattelumalleilla. Etenkin jatkuva kaupungistuminen sekä tavoite parantaa autojen käyttöastetta tarjoavat tilaa perinteisistä poikkeaville ajattelumalleille.
Ruotsista lähtöisin oleva Uniti tähtää nimenomaan tehokkaampaan ja ympäristöystävällisempään kaupunkiliikenteeseen. Valmistajan ensimmäinen ajoneuvo menee kulkee nimellä Uniti One, ja yksi sen suurimmista eroista normaaleihin henkilöautoihin on ajoneuvon luokitus. One on rekisteröintiteknisesti L7e-luokkaan kuuluva nelipyörä, mikä mahdollistaa hyvin kevyen rakenteen. Uniti ilmoittaa esikoisensa omapainoksi 450 kiloa. Rakenteellinen keveys tuo mukanaan omat haasteensa esimerkiksi turvallisuuden suhteen, mutta tästä ei ole luonnollisesti tässä vaiheessa vielä ole saatavilla näyttöä ulkopuolisilta tahoilta.
Ei niin yllätyksellisesti Uniti One kulkee sähköllä. 15 kW:n (20 hv) tehoiseksi luokiteltu sähkömoottori tarjoaa hetkellisesti parhaimmillaan 75 kW (102 hv). Kiihdytys 80 km/h nopeuteen tapahtuu 3,5 sekunnissa ja huippunopeutta ajoneuvolla on 130 km/h. Akun kapasiteetti on 22 kWh, mikä riittää valmistajan mukaan 300 kilometrin ajoon. Kotilataus onnistuu reilussa 3 tunnissa ja DC-pikalatauksella 200 kilometrin ajoon tarvittavan latauksen saa noin puolessa tunnissa. Pistokkeesta lataamisen lisäksi Uniti tarjoaa mahdollisuuden langattomalle induktiolataukselle. Kiinteän akun lisäksi ajoneuvosta löytyy pieni noin 30 kilometrin ajoon riittävä akkupaketti, joka on otettavissa mukaan ja ladattavissa missä vain.
Erilaisuudet jatkuvat ajoneuvon sisällä. Kaupunkiympäristössä mahdollisimman tehokkaaseen liikkumiseen tähtäävänä ajoneuvosta löytyy kaksi peräkkäin asetettua istuinta. Kuljettajan edessä on kosketusnäyttö ja ohjainvivut. Unitista puuttuu perinteiset ohjauspyörä ja polkimet, ja sivuttaisliikkeiden lisäksi pitkittäisliikkeitä hallitaan joystick-tyylisillä ohjaimilla.
Yksi Unitin suurimpia vahvuuksia on sen hinta. Valmistaja ilmoittaa perusmallin hinnan olevan 14 900 euroa, mistä monissa EU-maissa on vielä saatavissa hyvityksiä ympäristöystävällisyyden ansiosta. Uniti avaa konfiguraattorin kesän 2018 aikana, ja ensimmäiset asiakastoimitukset tapahtuvat 2019. Tämän jälkeen valmistajalla on suunnitelmissa laajentaa tarjontaansa myös isompien 4- ja 5-paikkaisten autojen markkinoille.
Kuvat: UNITI Sweden AB