Maa- ja metsätalousministeri Jari Lepän (kesk.) ja perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikon (kesk.) ehdotus alle 15-vuotiaiden energiajuomakiellosta jakaa mielipiteitä kaupan alalla. Myönteisimmin ehdotukseen suhtautuu Kesko.
– Meidän mielestämme se olisi ihan hyvä. Lainsäädäntö selkeyttäisi pelikentän, jotta kaikki velvoitettaisiin toimimaan samalla tavalla, kertoo Keskon vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.
S-ryhmän SOK-yhtymässä kannanotoissa ollaan varovaisempia.
– Tuemme ajatusta, että energiajuomien myyntirajoituksia selkeytettäisiin lainsäädännön kautta. Jos asia käytäisiin perusteellisesti läpi, saataisiin selkeämmät toimintaohjeet, sanoo SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine.
Kriittisimmän vastaanoton ministerien esitys saa Päivittäistavarakauppa ry:ltä, jonka mukaan myyntikiellolle ei ole perusteita. Ministeriöiden Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta (THL) tilaama selvitys ei yhdistyksen elintarvikeasiantuntija Anna Salmisen mukaan anna perusteita lainsäädännön muutokselle.
– Kyse ei kuitenkaan ole alkoholista, joka on selkeästi vaarallinen tuote lapsille, Salminen sanoo.
THL suosittaa, etteivät vähittäiskaupat myisi energiajuomia alle 15-vuotiaille.
Vapaaehtoiset myyntirajoitukset eivät saa kannatusta
Keskon mukaan nykytilanne energiajuomien ja lasten suhteen on väliratkaisu, joka asettaa kauppiaat hankalaan asemaan. Kofeiinipitoisiin juomiin on EU-lainsäädännön vuoksi lisätty varoitusmerkintä, mutta myyntiä ei ole rajoitettu.
– Tätä keskustelua on käyty vuosikausia. Nykyinen elintarvikelainsäädäntö ei ikärajoituksia tunne ollenkaan. Tämä on jäänyt tällaiseen ihmeelliseen puoliväliin, että toisaalta joutuu laittamaan varoitusmerkinnän, toisaalta lainsäädäntö ei kiellä, Kalervo sanoo.
Ministeri Lepän mukaan energiajuomakielto voitaisiin toteuttaa myös vapaaehtoisella itsesääntelyllä. Päivittäistavarakauppa ry ei ajatusta kannata.
– Suhtaudumme aika kriittisesti siihen, että yritykset ryhtyvät yhdessä sopimaan laillisen tuotteen myyntirajoituksista. Lainsäädännön kannalta se ei ole välttämättä mahdollista, arvioi Päivittäistavarakaupan Salminen.
Tiukempi itsesääntely johtaisi hänen mukaansa ongelmiin kilpailulainsäädännössä.
– Nykyinen linjauksemme on, ettemme yhdistyksenä rajoita energiajuomien myyntiä lapsille tai nuorille, vaan jäsenyritykset saavat tehdä omia ratkaisujaan.
Lidl: "Toivomme asiasta selkeää lakia"
Myynnin rajoittaminen vapaaehtoisesti nähdään ongelmana myös S-ryhmässä ja Lidlissä. Yhdessä Keskon kanssa ketjut kattavat yli 90 prosenttia Suomen päivittäistavarakaupan markkinoista.
– Kaupan yritykset eivät voi keskenään sopia tuotteen poisjättämisestä kilpailulakiin liittyen. Lainsäädäntö voisi olla hyvä tapa saada asiat selkeästi määriteltyä, sanooo SOK:n Arttu Laine. Lidlissä ollaan samoilla linjoilla.
– Kaupan toimijana asiakkaiden tai ostajien luokittelu tarkemmin kuin laki määrää ja ohjaa on vaikeaa. Emme katso olevamme oikeutettuja määrittelemään "riittävän vanhan tai liian nuoren" ikärajaa erilaisille tuoteryhmille, kertoo Lidlin kaupallisen osaston johtaja Thomas Heinrichs.
– Jos energiajuomien myyminen halutaan kieltää ikärajaan perustuen, toivomme asiasta selkeää lakia.