Legendaksi noussut lentokapteeni Heikki Urmas ehti ylittää Atlantin pitkän uransa aikana 704 kertaa. Urmas kertoo, mikä häntä työssä viehätti ja mitkä uskomukset lentäjistä ammattikuntana joutavat romukuoppaan.
Heikki Urmaksen ylistyssanoista ei ole tulla loppua, kun puheenaiheena on ilmailuala ja työ lentokapteenina. Eläköitynyt lentokapteeni tiivistää pitkän uransa ytimekkäästi: Lentäminen oli äärettömän hieno ammatti.
− Tekninen kehitys oli urani aikana valtavaa. Aloitin työt DC-3:n perämiehenä. Samainen lentokone mahtuu nyt DC-10:n moottorin ilmanottoputkeen, Urmas veistelee.
DC-10 -merkin lentokone oli ilmailualalla iso uutinen 1970-luvulla. Urmas pääsi nauttimaan uutuudesta eturivistä käsin.
− Oli ilo aloittaa kapteenina lentäminen Finnairilla Convair 440 -koneella, joka edusti potkurikoneiden kehityksen huippua. DC-10 oli taas suomalaiselle liikennelentäjälle unelmatyökalu. Sitä lensin viimeiset kymmenen vuotta, Urmas sanoo.
Tyttäret mukaan lennolle
Liikennelentäjän työ oli Urmaksen uran alkuaikoina varsin erilaista kuin nykyään. Lentoja oli tarjolla harvemmin, joten myös kohteissa vietettiin pidempiä aikoja.
− Esimerkiksi Tokiossa olen käynyt noin 50 kertaa. Jokainen lento kesti miehistölle viikon.
Urmas hymähtää mielikuvalle lentohenkilöstön villistä menosta taukojen aikana. Toki heitäkin joukkoon mahtui, mutta Urmas jätti riekkumiset sikseen.
− 1980-luvulla käytin ajan uusia kansantaloutta käsitelleiden kirjojen lukemiseen. Opiskeluharrastus antoi järkevää tekemistä, jonka avulla vältyin "hotellikuolemalta".
Urmaksen aikaa verotti myös perhe: purserina työskennellyt vaimo sekä kaksi tytärtä.
− Olin ensimmäisiä kapteeneita, jotka ottivat lapsia mukaan lennoille. Halusin näyttää tytöille maailmaa. He osaavat arvostaa sitä, että pääsivät mukaan. Enää ei ylimääräisillä ole ohjaamoon asiaa.
Palkkaukselle on perusteet
Liikennelentäjiä pidetään lentoalalla usein omituisina persoonina. Heikki Urmas tietää, miksi.
− Kyseinen työ pakottaa ihmisen itsevarmuuteen. Ei kapteeni voi DC-10:n tuolilla tehdessään lähestymistä miettiä, mahtaako tämä onnistua!
− Olin henkilökohtaisesti vastuussa parhaillaan kolmestasadasta ihmisestä, jotka uskoivat, että pidän heidät hengissä. Siinä on luotettava ammattitaitoon, Urmas kiteyttää.
Vastuu on yksi tekijä, miksi viime vuosina käyty palkkakohu ei hetkauta pitkän linjan ammattilaista. Myös Urmas tienasi DC-10:n lentäjänä mukavasti, mutta on ammatissa myös tekijöitä, jotka puhuvat hyvän palkan puolesta.
− Työn suurin varjopuoli on se, että siinä ollaan jatkuvasti aikavyöhykkeiden kanssa tekemisissä. Olen lentänyt 704 kertaa Atlantin yli, eikä aikaeroihin tottuminen ole helppoa.
Studio55/Jenni Kokkonen
Lue myös:
Uusimmat
-
11:53
Patrik Laineen tilanteeseen valoa – valmentaja kertoi paluuaikataulusta
-
11:47
Venäjältä kysyttiin mannertenvälisestä ohjusiskusta – Kreml: Ei mitään sanottavaa
-
11:44
MTV:n tieto: Länsi-Uudellamaalla päästään jo kokeilemaan kohistua omalääkärimallia
-
11:40
Helsingissä juhlinut Tre Kronor -legenda laittoi muistonsa myyntiin
-
11:36
Perustuslakivaliokunta: Esitys paikallisesta sopimisesta ei ongelmallinen perustuslain kannalta
-
11:35
Puhelinverkoissa laajoja häiriöitä, junaliikenne seis monin paikoin – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
11:32
Ukraina: Venäjä hyökkäsi ensimmäistä kertaa mannertenvälisellä ballistisella ohjuksella
-
11:11
Kemissä tehtiin historiallinen ennätys: Jari vei vedet rannasta
-
11:04
Video Storm Shadow -iskusta julki: Hyökkäsikö Ukraina Pohjois-Korean ja Venäjän tukikohtiin?
-
11:01
Lähde: Ellen DeGeneres muutti puolisoineen lopullisesti Yhdysvalloista – tässä syy
-
11:00
Lahtelaispoliitikko vangittiin terrorismirikoksesta – tästä on kyse
-
10:51
Googlelle tiukka vaatimus Chrome-selaimesta
-
10:50
Li Andersson hakee jatkoa Turun valtuustossa, vaikkei ole ollut läsnä koko syksynä – MTV selvitti meppien osallistumisen
-
10:46
Valtteri Bottas tunnustaa – tämä seikka jäi harmittamaan Sauberin ratkaisussa
-
10:33
Kommentti: Ari Lahden sanat eivät jätä tulkinnoille varaa – Markku Kanervalla ei voi olla mitään tehtävissä
-
10:32
Mies sai vakavat vammat hoivakodissa, kuoli myöhemmin – nyt asiassa epäillään rikosta
-
10:28
"Poliisiauton kuljettaja joutui jarruttamaan" – tästä tilanteesta rapsahti päiväsakkoja Helsingissä
-
10:16
Yle: Poliisihallitus vaatii moottoripyöräkerho Bandidosin lakkauttamista
-
10:15
4-vuotias lapsi kuoli Joensuussa – 9 lastensuojelun työntekijää epäillään virkarikoksesta
-
10:06
Lohjan sairaalan synnytystoiminnan yt-päätökset julki – näin käy henkilökunnalle
-
Lataa lisää