Reklamoi, jos lopputulos kampaajalla ei miellytä.
Kukaan ammattitaitoinen hiusalan ammattilainen ei tahallaan halua pilata maksavan asiakkaan hiuksia.
Suomen Hiusyrittäjät ry:n puheenjohtaja ja parturi-kampaajamestari Sini Silfvenius-Bart muistuttaa avoimen kommunikoinnin ja oman intuition kuuntelun tärkeydestä. Suun avaaminen oikealla hetkellä voi pelastaa monelta harmilta.
– Jos et ole oman alasi ammattilainen, niin ei voida olettaa, että kaikki on aina selvää. Sen takia mielestäni ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, hän toteaa.
Onkin hyvä luottaa intuitioon. Mikäli tuntuu, ettei kampaaja ole ymmärtänyt, mitä haluat, kannattaa asia selvittää ennen kuin väriä aletaan levittää tyveen tai saksia heiluttelemaan.
– Jos sinulla on olo, ettet ole nyt sopivan ammattilaisen käsissä, niin onko sen arvoista lähteä edes kokeilemaan? Silfvenius-Bart kehottaa pohtimaan.
Hän muistuttaa, että hiusalalle voi periaatteessa hakeutua kuka tahansa. Kampaamon perustamiseen ei tarvitse hiusalan ammattitutkintoa. On myös ihan asiallista kysyä hiuksia käsittelevän tahon taustoista, jos ne mietiyttävät.
Lue myös: "Vaikeaksi menee" – ethän pukeudu näin kampaajalle?
"Ikävää on mennä someen valittamaan"
Lopuksi Silfvenius-Bart toivoo, että mikäli työnjälki ei miellytä, niin työn tehneelle ammattilaiselle kerrottaisiin siitä.
– Ikävää on mennä someen valittamaan, hän toteaa.
Pahimmassa tapauksessa negatiivinen ja herjaava sosiaalisen median palaute voi tuhota yksittäisen kampaamoyrittäjän maineen.
– On epäreilua, jos kampaaja ei pysty edes vastaamaan reklamaatioon, Silfvenius-Bart toivoo.
Älä lähde kampaajalta pettyneenä. Jos et ole tyytyväinen lopputulokseen, anna kampaajalle mahdollisuus korjata tilanne.