Hiusalan ammattilaisen mielipiteeseen kannattaa luottaa.
Toisinaan taitavimmillekin partureille ja kampaajille tulee eteen asiakkaiden muutostoiveita, jotka ovat niin hurjia, ettei niitä yksinkertaisesti kannata lähteä toteuttamaan. On tilanteita, joissa ammattilainen voi kieltäytyä asiakkaan toiveista.
– Kaikilla kampaajayrittäjillä on oikeus valita asiakkaansa, Suomen Hiusyrittäjät ry:n puheenjohtaja ja parturi-kampaajamestari Sini Silfvenius-Bart muistuttaa.
Silfvenius-Bart uskoo, että osa kampaajan tai parturin ammattitaitoa on tunnistaa tilanteet, jolloin on parempi jättää toteuttamatta asiakkaan toiveet.
Lue myös: Blondaatko säännöllisesti tukkaasi? Tämä trendi voi olla pelastus hiuksille ja kukkarolle
Oma kokemus esimerkkinä
Silfvenius-Bartilla tulee oma kokemus mieleen, jossa hän ei yksinkertaisesti voinut toteuttaa asiakkaan toiveita.
– Minulla oli asiakas, joka oli kotona värjännyt hiuksiansa toistuvasti purkkiväreillä sellaiseen pisteeseen, ettemme päässeet konsultaatiossa yhteisymmärrykseen, Silfvenius-Bart muistelee.
Asiakas oli vaalentanut kotona hiuksiaan niin, että hiukset olivat rutikuivat ja katkeamispisteessä.
– Siellä hiuksissa oli katkenneita kohtia todella paljon havaittavissa, Silfvenius-Bart muistelee.
Lue myös: "Vaikeaksi menee" – ethän pukeudu näin kampaajalle?
Asiakas olisi halunnut vaalentaa hiuksia entisestään, mutta Silfvenius-Bartin ammattitaito sanoi, ettei hiusta olisi voinut enää missään nimessä vaalentaa lisää.
– Oma näkemykseni oli huomattavasti hellävaraisempi lähestymistapa. Huomasin ettei keskustelumme edennyt mihinkään, hän kertoo.
Silfvenius-Bart kertoi asiakkaalle, ettei kokenut oloaan hyväksi lähteä työstämään niin vaurioitunutta hiusta enää vaaleammaksi.
– Koin, ettei asiakkaan toive vastannut sitä, mitä hänen hiuksensa olisi kestänyt, hän kertoo.
Silfvenius-Bartin mukaan vastaavat tilanteet ovat suhteellisen harvinaisia.
– Hyvällä keskustelulla ja konsultaatiolla pääsee jo pitkälle, hän toteaa.