MM-rallikauden 2023 avaava Monte Carlo -ralli alkoi torstai-iltana kahdella erikoiskokeella. MTV Urheilu seurasi tässä artikkelissa kauden ensimmäisten pikataipaleiden tapahtumia.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: Ott Tänakilla on uudessa tallissaan ässä hihassa – sääntökirja tarjoaa virolaiselle massiivisen edun mestaruustaisteluun: "Kyllähän se kuulostaa tosi hyvältä"
LUE MYÖS: MM-rallikausi alkaa kiperällä haasteella – aikataulu pakotti kuljettajat sokkoratkaisuun: "Jossain on jäätä ihan varmasti"
TILANNE 2/18 EK:N JÄLKEEN:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 26:33,7 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | +6,0 |
3. | Ott Tänak | M-Sport | +15,4 |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | +15,5 |
5. | Kalle Rovanperä | Toyota | +17,1 |
6. | Dani Sordo | Hyundai | +32,1 |
7. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport | +40,3 |
8. | Esapekka Lappi | Hyundai | +41,4 |
9. | Takamoto Katsuta | Toyota | +57,0 |
SEURANTA
EK2 La Cabanette / Col de Castillon – 24,90 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 16:10,8 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | +4,7 |
3. | Ott Tänak | M-Sport | +6,8 |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | +9,5 |
5. | Kalle Rovanperä | Toyota | +9,7 |
6. | Dani Sordo | Hyundai | +19,7 |
7. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport | +29,4 |
8. | Esapekka Lappi | Hyundai | +29,8 |
9. | Takamoto Katsuta | Toyota | +50,1 |
Klo 22.44: Päivä on Rally1-kuljettajien osalta paketissa. Loubet kiilaa juuri ja juuri Lapin edelle. Näin ollen Lappi putoaa kokonaistilanteessa sijalle 8. Rovanperä on viidentenä.
Klo 22.41: Lapin ensimmäiset pätkät Hyundain puikoissa ovat paketissa. Tappiota Ogierille tulee puoli minuuttia.
– Oli mustaa jäätä, ja ajoin ihan kävelyvauhtia sen osuuden. En ole tyytyväinen. Auto toimii hyvin. Kun pitoa löytyy, pystyn puskemaan. Se ei ole ongelma.
Klo 22.39: Eipä ollut Sordollakaan helppoa. Kärjelle takkiin tulee 19,7 sekuntia, ja tallikaveri Neuvillekin on yli kymmenen sekuntia nopeampi.
Klo 22.35: Ogierilta vakuuttava alku tähän ralliin. Hän tekee tälle pätkälle 4,7 sekunnin pohjat, ja ranskalaisen johtomarginaali kahden pätkän jälkeen on 6,0 sekuntia Evansiin nähden.
Klo 22.33: Katsuta häviää Evansille lopulta 45,4 sekuntia.
– Ei isoja ongelmia. Neulansilmämutkat ovat vaikeita, Katsuta kertoo pettyneenä.
Klo 22.30: Evansin perässä tuleva Katsuta on tehnyt jonkinlaisen virheen, sillä hän on väliajoissa jäänyt Evansille yli 40 sekuntia. Sen sijaan Ogier tulee vielä Evansiakin kovempaa.
Klo 22.28: Evans tempaisee pohjat ja ottaa rallin kärkisijan. Eroa Tänakiin tällä pätkällä 2,1 sekuntia ja kokonaistilanteessa 9,4 sekuntia. Väkevä alku uuteen kauteen Evansilta.
– Ihan ok. Täällä olisi voinut ajaa paremminkin, mutta pätkä on tosi vaikea. Kaikki kunnossa.
Klo 22.25: Neuvillen vauhti on sen verran kovaa, että hän häviää virheestään huolimatta Tänakin pohjille vain 2,7 sekuntia. Kokonaistilanteessa Tänak on 0,1 sekunnilla Neuvillen edellä.
– Menetin noin seitsemän sekuntia, kun auto sammui, Neuville kertoo ja viittaa ilmeisesti ulosajoonsa.
Klo 22.22: Tänak lyö Rovanperän 2,9 sekunnilla. Virolainen selvittää ensimmäisen päivän 1,7 sekuntia Rovanperää paremmin.
– Ongelma jatkui. Se täytyy saada korjattua huomiseksi, Tänak kertoo autonsa sähköviasta, joka vei autosta viitosvaihteen.
Klo 22.20: Rovanperä maalissa. Hän kertoo ek:n olleen todella vaikea.
Klo 22.18: Ja Neuville vetää ulos samassa jäisessä mutkassa, jonka Rovanperä ja Tänak selvittivät maltilla läpi. Belgialainen tuli mutkaan aivan liian kovaa. Hän pääsee jatkamaan matkaa, mutta tappiota tulee joitain sekunteja.
Klo 22.16: Rovanperä väliajoissa 6,0 sekuntia Tänakia perässä.
Klo 22.13: Nyt on jäätäkin tien pinnassa. Rovanperä ja Tänak selvittivät jo erään täysin jäässä olevan vasurin malliikkaasti. Etuautot olivat tehneet petollisessa paikassa esimerkillistä työtä.
Klo 22.09: Ilman viitosvaihdetta ensimmäisellä ek:lla ajanut Tänak on ensimmäisessä väliajassa 0,4 sekuntia Rovanperää nopeampi. Myös Neuville starttasi juuri pätkälle.
Klo 22.03: Rovanperä starttaa rallin pisimmälle pätkälle.
EK1 La Bolléne-Vésubie / Col de Turini 1
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 21.40: Viimeisenä varsinaisena Rally1-kuljettajana pätkän tulee läpi Pierre-Louis Loubet, joka kiilaa juuri Lapin edelle seitsemänneksi.
Klo 21.37: Myös Lapilta varovainen alku. Hänen taakseen jää tässä vaiheessa vain Sordo. Eroa Ogieriin tulee 11,6 sekuntia. Tästä on hyvä nostaa vauhtia vähitellen.
– Kaikki hyvin. On monia mutkia, joita en muista. Tuntuu tyhmältä, kun tulen mutkan lakipisteeseen ja tajuan, että olisi pitänyt ajaa kovempaa. Pimeässä ei ole helppo muistaa mutkia. Olen tyytyväinen alkuun, Lappi sanoo.
Klo 21.33: Sordo aloittaa verkkaisesti. Hän on tässä vaiheessa pätkän selkeästi hitain. Tappiota Ogierille tulee 12,4 sekuntia.
Klo 21.30: Ogier kiinni pohja-aikaan. 1,3 sekunnin pohjat tässä vaiheessa, kun Sordo, Lappi ja Loubet ovat vielä tulossa.
– Erittäin liukasta loppua kohden. Puhdas alku meille.
Klo 21.27: Katsuta maalissa. Tässä vaiheessa kolmanneksi paras aloitus, puoli sekuntia parempi veto kuin Rovanperällä.
Klo 21.24: Viime kaudella ison pettymyksen kokenut Elfyn Evans täräyttää melkoisen alun uuteen kauteen. 4,7 sekunnin pohjat tauluun! Sillä lailla.
– Olen vähän yllättynyt. Pätkä tuli ihan hyvin, mutta loppua kohden pitoa on todella vähän. On vaikea tietää, mitä oma vauhti on suhteessa muihin.
Klo 21.21: Neuville tulee ja vie tässä kohtaa pohjat Rovanperältä 1,4 sekunnin erolla. Hyvä aloitus belgialaiselta.
– Ei ollut täydellinen pätkä. Rytmi oli hyvä. Odotan jo seuraavaa. On aina kiva aloittaa pimeässä, mutta se tekee tästä vaikeaa.
Klo 21.19: Tänak maalissa. Tappiota Rovanperälle tulee 1,2 sekuntia.
– Meillä oli siirtymätaipaleella jokin sähkövika. Emme pysty käyttämään viitosvaihdetta, ja jokainen vaihteenvaihto oli vaikea. Yritämme päästä päivän läpi, Tänak sanoo.
Voi voi.
Klo 21.17: Rovanperä ek:n maalissa. Hän kertoo, ettei oikein osaa sanoa, miten pätkä tuli läpi. Yleisfiilis näistä torstain ja sunnuntain erikoiskokeista on se, etteivät ne oikein ole hänen makuunsa. Myös pehmeä renkaan pito jätti toivomisen varaa.
Väliaikojen perusteella Rovanperän aloitus oli kuitenkin hyvä.
Klo 21.15: Rovanperä, Tänak ja Neuville ovat ajaneet ensimmäiseen väliaikapisteeseen reilun kuuden kilometrin kohdalla. Rovanperä tasan sekunnin nopeampi kuin Tänak ja 1,1 sekuntia nopeampi kuin Neuville. Hyvä alku.
Klo 21.05: ROVANPERÄ STARTTAA PÄTKÄLLE – KAUSI ON KÄYNNISSÄ!
Klo 20.52: Rallin avaava Turinin ek on tänä vuonna sikälikin mielenkiintoinen, että pätkä ajetaan viikonlopun aikana peräti kolme kertaa. Seuraavat ajokerrat ovat vuorossa sunnuntaina, niistä jälkimmäinen on rallin päättävä Power Stage.
Klo 20.42: Tämän illan erikoiskokeet ajetaan läpi viime kauden MM-pisteiden mukaisessa järjestyksessä. Rovanperän jälkeen vuorossa ovat siis Tänak, Neuville, Evans, Katsuta, Ogier, Sordo, Lappi, Loubet.
Klo 20.30: Reilun kahden kuukauden odotus on ohi, ja uusi MM-rallikausi on vihdoin täällä – tervetuloa mukaan seuraamaan kauden ensimmäisten erikoiskokeiden tapahtumia.
Kausi alkaa legendaarisella Col de Turinin erikoiskokeella, ja ensimmäisenä (Suomen aikaa klo 21.05) avauspätkälle starttaa hallitseva maailmanmestari Kalle Rovanperä.
WRC2-luokasta kuuluu huonoja suomalaisuutisia, sillä Toksportin Skodalla kisaan ilmoittautunut Sami Pajari ei viimeöisen sairastumisensa vuoksi pääse starttaamaan illan erikoiskokeille, eli kilpailu jää hänen osaltaan kokonaan ajamatta.
Rengasvalinnat ovat Monte Carlossa perinteisesti ratkaisevassa roolissa, mutta tällä kertaa ne olivat torstai-illan kuiviin olosuhteisiin lähdettäessä hyvin yksiselitteiset ja selkeät.
Kaikki Rally1-kuljettajat ottivat illan pätkille mukaan vain kuivan kelin renkaita:
kuljettaja: | talli: | pehmeä: | superpehmeä: |
Kalle Rovanperä | Toyota | 4 | 1 |
Ott Tänak | M-Sport | 5 | |
Thierry Neuville | Hyundai | 4 | 1 |
Elfyn Evans | Toyota | 4 | 1 |
Takamoto Katsuta | Toyota | 4 | 1 |
Sébastien Ogier | Toyota | 4 | 1 |
Dani Sordo | Hyundai | 4 | 1 |
Esapekka Lappi | Hyundai | 5 | |
Pierre-Louis Loubet | M-Sport | 5 |