Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen jää eläkkeelle vuodenvaihteessa. "Ristiriitaisin tuntein" eläköityvä Aaltonen kertoo nyt, minkälainen koettelemus Kelan vuoden 2017 kaaos oli johtajalle.
Perustoimeentulotuen myöntäminen ja maksaminen siirtyivät toissa vuonna kunnilta Kelalle.
Tekniseltä ja helpolta kuulostava muutos ei sujunut kuin tanssi, kaikkea muuta – seurauksena oli kaaos. Järjestelmät ruuhkautuivat ja käsittelijät tekivät päätöksiä hurjalla kiireellä.
Ongelmat kohdistuivat ennen kaikkea vähävaraisiin, joista monelle toimeentulotuki saattaa olla todellinen henkireikä. Mediassa kirjoitettiin jopa tapauksista, jossa ihmiset eivät saaneet välttämättömiä lääkkeitään.
Kelan väistyvä pääjohtaja Elli Aaltonen oli tuolloin juuri aloittanut pestissään. Hän kertoo joutuneensa "rysän päälle johtamaan".
– Se oli varmasti kaikille kova paikka, koska sehän oli kriisi. Se oli organisaatiolle kriisi, mutta erityisesti se oli kriisi asiakaskuntaan päin, Aaltonen sanoo.
– Kela on hyvä organisaatio, se vain tuli vähän yllätetyksi, Aaltonen selittää.
Anteeksipyyntö oli luonteva tapa toimia
Vuoden 2017 maaliskuun lopussa Aaltonen lähetti tiedotusvälineille kirjeen, jota tituleerattiin poikkeukselliseksi.
Se nimittäin sisälsi anteeksipyynnön.
– Pyydän Kelan puolesta anteeksi kaikilta teiltä, jotka ette ole saaneet tukeanne ajoissa tai joiden asiointi ei muuten ole sujunut odotetusti. Tilanne on ollut asiakkaille kohtuuton, Aaltonen kirjoitti.
Aaltonen kertoo keskustelleensa asiasta lähetystä edeltäneen viikonlopun aikana "muutaman ihmisen kanssa".
– Sydämessäni tunsin, että asiakkaat ovat kaikkein vähiten syyllisiä tähän. Virkamies ei voi olla niin kova, ettei hän ajaisi itseään asiakkaan eteen alttiiksi. Sen minä tein, Aaltonen toteaa.
– Se oli minulle aika luonteva tapa toimia, ilman mitään tekopyhyyttä tai uhrautumista, Aaltonen miettii.
"En aio jäädä kiikkustuoliin"
Toimeentulotukia koskeva tilanne normalisoitui vuoden 2017 kesää kohti edetessä, ja Aaltosen mukaan ongelmat myös kasvattivat ja muuttivat Kelaa. Organisaatio muuttui asiakaslähtöisemmäksi.
Pian eläköityvä Aaltonen on varma siitä, että myös sekä hänen seuraajalleen että kaikille muillekin pääjohtajille on luvassa kovia paikkoja.
– Meidän haasteemme Kelalla on se, että olemme niin suoraan asiakasrajapinnassa. Yksikään ministeriö ei ole sitä, ehkä Finnair tai VR voi olla lähellä sitä. Ongelmat näkyvät heti ihmisten arjessa.
Eri haasteista Kelan läpi luovineen johtajan arki muuttuu pian, mutta kiikkustuoliin 65-vuotias Aaltonen ei aio jäädä.
– En ole sellainen ihminen. Olen jopa ajatellut, että olisi valtavan hyvä tehdä Suomessa jotain konkreettista vapaaehtoistyötä. Ei mitään paperityötä, vaan ihan oikeata auttamista, Aaltonen tuumii.