Elektroniikka muodostaa pian puolet auton valmistuskustannuksista – eikä trendi ole kääntymässä

3:16imgJoihinkin uusiin autoihin on saatavissa peräkärryavustin, joka helpottaa peräkärryn hallintaa peruutettaessa. Katso videolta, miten kuljettaja hallitsee kärryä sivupeilien säätönappeja käyttämällä.
Julkaistu 07.05.2020 05:48

Ville Järveläinen

Monet nykyautot ovat kuin pyörillä varustettuja tietokoneita, joissa on sähköjohtoja useiden kilometrien edestä. Tämä näkyy myös auton valmistuskustannuksissa.

Konsulttiyhtiö Deloitten mukaan nykyautoissa oleva elektroniikka muodostaa jo 40 prosenttia autojen valmistuskustannuksista. Vielä vuosituhannen alussa sen osuus oli alle 20 prosenttia kokonaiskustannuksista.

Yksi merkittävä syy elektroniikan kasvaneeseen osuuteen ovat tiukentuneet turvallisuusvaatimukset. Uusissa autoissa on vakionakin lukuisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja lisävarusteena niitä on saatavissa nippu lisää.

Lue myös: Hype hyytyi: Uskoitko näiden autojen olevan arkipäivää vuonna 2020? Niin teki moni muukin, mutta nyt valmistajilla on muita murheita

Esimerkiksi vuonna sellaiset ominaisuudet kuten ajonvakautusjärjestelmä, sivuturvatyynyt, rengaspainesensorit ja parkkitutkat olivat vielä harvinaisia. Nykyisin ne löytyvät valtaosasta uusia autoja.

Tämän päivän hienostuneempia ominaisuuksia ovat muun muassa mukautuvat vakionopeudensäätimet, automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät sekä erilaiset kuljettajan vireystilaa tarkkailevat avustimet. Tällaisista ei vuosituhannen alussa voitu kuin haaveilla.

Elektroniikka nostaa kustannuksia jatkossakin

Deloitten arvion mukaan vuonna 2030 elektroniikan osuus auton valmistuskustannuksista noussee keskimäärin 45 prosenttiin.

Vielä toistaiseksi autonomiset autot ovat lähinnä valmistajien markkinointipuheissa ja konsepteissa, mutta lähitulevaisuudessa niistäkin odotetaan tulevan arkipäivää.

Ilman kuljettajaa tapahtuvan ajamisen mahdollistavat järjestelmät tulevat kasvattamaan autojen sähköjohtoviidakkoa ja elektroniikan valmistuskustannuksista haukkaavaa osuutta entisestään.

Lähde: Car and Driver, Carscoops

Lue myös: Viiden suositun töpselihybridin todellinen kulutus testattiin – valmistajien lukemat eivät kerro koko totuutta

Tuoreimmat aiheesta

Autot