Moottori-lehden lataushybridien taloudellisuustesti osoitti, että erot eri automallien välillä voivat revetä varsin suuriksi, eivätkä valmistajien ilmoittamat viralliset kulutuslukemat kuvasta aina totuutta. Koko testin voit lukea keskiviikkona 29. huhtikuuta ilmestyvästä Moottori-lehden numerosta 5/2020.
Yhä useampi suomalainen autonostaja päätyy pistokkeesta ladattavaan hybridiin, joka on käytännössä varsin toimiva kompromissi täyssähköauton ja pelkällä polttomoottorilla varustetun auton välillä.
Näissä autoissa on perinteisen polttomoottorin lisäksi sähkömoottori sekä sen verran suuri akusto, että autolla voi ajaa täydellä latauksella joitain kymmeniä kilometrejä pelkällä sähköllä. Mikäli latausmahdollisuus on kotona tai työpaikalla, voivat monet ajaa työmatkansa joka päivä pelkällä sähköllä, mikä säästää sekä rahaa että ympäristöä.
Ladattavia hybridejä markkinoidaan hyvin alhaisilla kulutuslukemilla, mutta erot muun muassa latausnopeudessa, todellisessa sähköisessä toimintamatkassa sekä kulutuksessa pelkällä polttomoottorilla ajettaessa voivat olla eri autojen välillä hyvinkin suuria.
Käyttötavalla on luonnollisesti suuri vaikutus minkä tahansa auton taloudellisuuteen, mutta Moottori muistuttaa tiedotteessaan käyttötavan korostuvan ladattavien hybridien kohdalla entisestään.
Lämmityslaitteen käyttö voi yllättää ikävästi
Moottorin pistokehybriditestissä olivat mukana Hyundai Ioniq, Mercedes-Benzin C-sarjan sedan, Peugeot 3008, Skoda Superb -farmari sekä Volvo XC60.
Lehti testasi hybridien sähköisen toimintamatkan sekä kaupungissa että 100 kilometrin tuntinopeudella ajettaessa. Autot ylsivät 30–45 kilometrin toimintamatkaan nopeudesta riippuen.
90 kilometrin maantielenkillä havaittiin, että sähkömoottorista on suuri apu kulutuksen vähentämisessä ja useimmat autoista selvisivätkin lenkistä alle 4,0 l/100 km:n keskikulutuksella.
Lämmityslaitetta käyttämällä ilmoitettuihin sähköisiin toimintamatkoihin ei Moottorin mukaan pääse, ellei autoa ole varustettu erillisellä polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä. Tämä kuitenkin luonnollisesti heikentää kokonaistaloudellisuutta ja lisää päästöjä lyhyillä matkoilla, vaikkakin akussa säästyy virtaa pitempään sähköiseen ajoon.
Taloudellisuus vaatii jatkuvaa lataamista
Moottorin mukaan ladattava hybridi vaatii kuitenkin perehtyneisyyttä sekä myyjältä että käyttäjältä, jotta autosta saadaan paras hyöty irti.
Oikeasti taloudellinen käyttö edellyttää jatkuvaa lataamista, mikä taas vaatisi latausinfrastruktuurin kehittämistä, jotta ladattava hybridi olisi taloudellinen myös esimerkiksi kerrostaloasujan autona.
Autoalan Tiedotuskeskuksen taannoisen kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset lataavat hybridejään ahkerasti kotona ja työpaikalla, mutta julkisten latausasemien käyttö on ollut toistaiseksi vähäisempää.
Lähes 85 prosenttia töpselihybrideillä ajavista kertoi lataavansa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa. Päivittäin autonsa tökkää pistokkeeseen yli 70 prosenttia. Sähköajon osuus oli samaisen kyselyn mukaan yli 50 prosenttia.
Volvon keräämä data on samansuuntainen.
– Meillä data näyttää, että Volvon plug-in-hybrideillä ajetuista kilometristä 42 prosenttia on ajettu sähköllä. Autot ovat siis lähes puolet ajastaan puhtaasti sähköautoja, Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt kertoi yhtiön tiedotteessa tammikuussa.
Lähde: Moottori, Autoalan Tiedotuskeskus, Volvo
Lue myös: "Plugari" on pätkäajossa bensaa pihistelevä menijä, mutta miten käy reissun päällä?